Hyppää sisältöön

Erityisen haastavasti käyttäytyvät turvapaikanhakijat saavat tehostettua tukea

Migri
Julkaisuajankohta 22.2.2017 13.11 | Julkaistu suomeksi 26.3.2024 klo 12.55
Tiedote

Helsingin, Turun ja Oulun vastaanottokeskuksissa aloitetaan toimintamalli, jossa annetaan tehostettua tukea erityisen haastaville turvapaikanhakijoille.

Niin sanotuilla erityisen haastavilla turvapaikanhakijoilla tarkoitetaan henkilöitä, joilla on esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeongelmia tai jotka käyttäytyvät aggressiivisesti tai merkittävän häiritsevästi muita vastaanottokeskuksen asukkaita ja työntekijöitä kohtaan.

Erityisiä haastavien asiakkaiden keskuksia ei perusteta

Aikaisemmin on julkisuudessa puhuttu suunnitelmista perustaa kokonaan erillisiä keskuksia haastaville asiakkaille. Selvityksen jälkeen Maahanmuuttovirasto ja Poliisihallitus ovat tulleet tulokseen, että parempi ratkaisu on kaikkien vastaanottokeskusten henkilökunnan ammattitaidon vahvistaminen.

Turvapaikanhakijoilla esiintyy merkittävää häiriökäyttäytymistä varsin harvoin. Häiritsevästi käyttäytyvien ja eri tavalla oireilevien turvapaikanhakijoiden keskittäminen yhteen paikkaan voisi myös itsessään aiheuttaa suuren riskin.

Ongelmakäytös pyritään ratkaisemaan omassa vastaanottokeskuksessa

Vastaanottokeskusten ammattitaitoa ja kykyä kohdata erilaisia haastavia asiakkaita on kehitetty jatkuvasti. Maahanmuuttovirasto ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat kouluttaneet vastaanottokeskusten henkilökuntaa. Lähtökohta on, että turvapaikanhakijoiden häiriökäytökseen puututaan omassa vastaanottokeskuksessa.

Asiakas siirretään muualle tehostetun tuen ja ohjauksen piiriin vain, jos siihen on todella merkittävä tarve, eivätkä hakijan oman keskuksen resurssit enää riitä. Tehostetun tuen keskukset sijaitsevat kaupungeissa, joissa on pitkä kokemus vastaanottotyöstä.

Lisätietoja medialle

Vastaanottoyksikön johtaja, Pekka Nuutinen, 0295 430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi

 

 

 

Lehdistötiedote