Hoppa till innehåll

Servicestället i Helsingfors är överbelastat – förbered dig väl för att lämna in ansökan

Migri
Utgivningsdatum 3.3.2017 9.48
Pressmeddelande

För tillfället är Migrationsverkets serviceställe i Helsingfors överbelastat. Tidsbokningstjänsten har lediga tider för Helsingfors först i månadsskiftet april/maj och alla könumren som delas ut dagligen tar slut genast på morgonen klockan åtta.

Vi ber våra kunder om tålamod. Situationen kommer att förbättras under våren när vi tar i bruk flera servicediskar och klarar av att betjäna flera kunder än nu.

På Migrationsverket uträttar du dina ärenden på ett annat sätt än hos polisen. Förbered dig väl för att lämna in din ansökan och fyll i ansökningsblanketten på förhand antingen på en pappersblankett eller i e-tjänsten. På detta sätt snabbar du upp både din egen och andras besök på servicestället. Mera anvisningar hittar du i slutet av detta meddelande.

Om ditt uppehållstillstånd går ut i juni eller senare:

Om giltigheten för ditt tillstånd inte löper ut under de närmaste tre månaderna, ska du vänta i lugn och ro på att nya tider blir tillgängliga. Ansöka ett nytt uppehållstillstånd förrän tre månader innan ditt nuvarande uppehållstillstånd går ut.

Om du ansöker om medborgarskap:

Om du tänker ansöka om medborgarskap, ska du på förhand boka en tid i tidsbokningstjänsten för att uträtta ditt ärende. På det här viset undviker du köerna och snabbar upp behandlingen av ditt ärende.

Du snabbar upp dit eget och andras besök på servicestället genom att förbereda dig väl

Du kan ansöka om nästan alla tillstånd i e-tjänsten Enter Finland, vilket snabbar upp behandlingen av ansökan. Din ansökan blir anhängig genast då du lämnar in den via Enter Finland. Efter detta ska du besöka ett av våra serviceställen inom tre månader för att styrka din identitet.

I e-tjänsten kan du ansöka om

  • första uppehållstillstånd och fortsatt tillstånd på grund av studier, arbete eller familjeband,
  • EU-registrering och uppehållskort för EU-medborgares familjemedlemmar samt
  • medborgarskap.

När du har fyllt i ansökan i e-tjänsten ska du boka en tid i vår tidsbokningstjänst för att styrka din identitet.

När du kommer till vårt serviceställe för att uträtta ditt ärende kom ihåg att du ska på förhand fylla i ansökningsblanketten antingen på en papperblankett eller i e-tjänsten. Ta även med dig

  • bilagorna till ansökan,
  • ditt pass,
  • ett foto och
  • pengar eller ett betalkort för att betala behandlingsavgiften.

Om du har fyllt i din ansökan i Enter Finland, ska du ta med dig bilagorna till din ansökan i original trotts att du har bifogat dem till din ansökan i e-tjänsten.

Se också:

Om du inte kan boka en tid, gör så här

Frågor och svar om att använda våra tjänster

Kundmeddelande