Hoppa till innehåll

Om du inte kan boka en tid i tidsbokningstjänsten, gör så här

Migri
Utgivningsdatum 17.1.2017 10.52
Pressmeddelande

Migrationsverket tar emot ansökningar sedan början av året. Boka en tid på förhand i vår tidsbokningstjänst för att lämna in ansökan och fyll i ansökan innan du besöker ett av våra serviceställen.

Det går inte att boka en tid per telefon, utan du ska använda vår tidsbokningstjänst på nätet. Vår telefontjänst kan inte hjälpa dig boka en tid.

Vår tidsbokningstjänst har bråttom för tillfället.

Om du inte kan boka en tid, gör så här:

  • Kolla vid ett senare tillfälle om det finns lediga tider i tidsbokningstjänsten. Tider för mars månad kommer att vara tillgängliga i tidsbokningstjänsten inom de närmaste dagarna och i fortsättningen kommer vi att erbjuda tider för två månader framåt.
  • Om giltigheten för ditt tillstånd inte löper ut under de närmaste tre månaderna, ska du vänta i lugn och ro på att nya tider blir tillgängliga. Snart kommer det troligen inte längre vara så bråttom och det kommer att vara lättare att boka en tid senare under året. Under början av året har färre tider än normalt varit tillgängliga, eftersom vi inte ännu kunnat öppna alla diskar vid alla våra serviceställen.
  • De flesta av ansökningarna kan du även lämna in i e-tjänsten Enter Finland. Din ansökan blir anhängig genast då du lämnar in den via Enter Finland. Efter detta ska du besöka ett av våra serviceställen för att styrka din identitet inom tre månader.
  • Du kan fritt välja vilket av våra serviceställen du bokar en tid till.

Om giltighetstiden för ditt tillstånd håller på att löpa ut, du inte kan lämna in din ansökan i e-tjänsten och du inte kan boka en tid, kan du besöka servicestället för att köa med könummer. Förbered dig dock på att köerna kan vara långa och att du inte nödvändigtvis kan uträtta ditt ärende under samma dag. Särskilt bråttom har det varit vid servicestället i Helsingfors.

Råd och information på vår webbplats

Du behöver inte besöka vårt serviceställe om du endast önskar be om råd.

  • Börja alltid med att kolla om du hittar svaret på din fråga på vår webbplats Migri.fi.
  • Du hittar även behandlingstiderna för olika typer av ansökningar på Migri.fi. Om du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten kan du följa med behandlingen av din ansökan i Enter Finland. Servicestället eller telefontjänsten kan inte ge dig närmare information om behandlingen av din ansökan.

Du behöver inte boka en tid för att lämna in tilläggsutredningar.

  • Du kan skicka dem till oss. Anvisningar finns på vår webbplats.
  • Du kan lämna tilläggsutredningar i postlådan vid vårt serviceställe.

Kundmeddelande