Hoppa till innehåll

Servicen långsammare i början av året – vi ber våra kunder om tålamod

Migri
Utgivningsdatum 2.1.2017 14.13
Pressmeddelande

I början av året övergick ärendena som gäller utlänningstillstånd från polisen till Migrationsverket. Förändringen är stor och vår kundtjänst och webbplats kan inte svara på alla frågor om våra nya tjänster genast i början av året. På grund av förändringen kan du eventuellt inte utföra ditt ärende så snabbt eller smidigt som du önskar i början av 2017.

Vi ber våra kunder om tålamod medan förändringarna pågår.

Vi tar de utmaningar som förändringen medför på allvar och löser problemen så snabbt som möjligt. Vi informerar om förändringarna och ger anvisningar på vår webbplats och därför ska du hålla koll på migri.fi.

Läs också: Behandlingstiderna för ansökningar om uppehållstillstånd blir tillfälligt längre

Serviceställena och kundtjänsten har bråttom

Våra nya serviceställen öppnar den 4 januari 2017. Boka en tid på förhand i vår tidsbokningstjänst på nätet för att uträtta ditt ärende och fyll i ansökan innan du besöker vårt serviceställe. Du kan inte fylla i ansökan vid disken på servicestället, eftersom tiden för att uträtta ditt ärende inte är tillräckligt lång för detta. I januari blir nya tider för våren tillgängliga i tidsbokningstjänsten.

Om du inte bokar en tid på förhand kan vi inte garantera att du hinner sköta ditt ärende under samma dag. Särskilt servicestället i Helsingfors kommer att ha bråttom.

Även vår telefontjänst kommer att ha bråttom. Dagarna i början av veckan tar vi emot fler samtal än i slutet av veckan.

Vår telefontjänst kan inte svara på alla frågor om våra nya tjänster genast i början av året. Om du har frågor, kontrollera först om du hittar uppgifterna på vår webbplats.

Kundmeddelande