Hoppa till innehåll

Så här lämnar du in din ansökan hos Migrationsverket – du kan boka en tid för 2017 från och med den 17 november

Migri
Utgivningsdatum 16.11.2016 13.08
Pressmeddelande

Migrationsverket tar emot utlänningars alla ansökningar i Finland om uppehållstillstånd, resedokument och medborgarskapsärenden från och med 2017.

Enklast fyller du i ansökan och uträttar dina ansökningsärenden i e-tjänsten Enter Finland. Då har du tre månader på dig att stryka din identitet. Om du ansöker med en pappersansökan hittar du våra blanketter här.

När du har fyllt i din ansökan ska du boka en tid till ett av våra serviceställen. Vår tidsbokningstjänst öppnar den 17 november 2016 kl. 10 och då kan du boka en tid till våra serviceställen för januari och februari nästa år. Det kommer att finnas en länk till tidsbokningstjänsten på ingångssidan av Migri.fi.

Fram till slutet av 2016 ska ansökningar lämnas in på en polisstation. Om du inte kan boka en tid på nätet, kan du köa på polisstationen. Närmare information om verksamhetsställenas tjänster och öppettider finns på adressen poliisi.fi.

Om du befinner dig utomlands ska du besöka en finsk beskickning för att styrka din identitet. Du kan inte boka en tid vid en beskickning i vår tidsbokningstjänst.

Så här gör du för att boka en tid:

  1. Besök vår tidsbokningstjänst.
  2. Efter att du har fyllt i din ansökan i Enter Finland kommer du att se en länk som tar dig direkt till tjänsten där du kan boka en tid för att styrka din identitet.
  3. Välj tiden enligt vad du ansöker om.
  4. Välj servicestället där du ska uträtta dina ärenden.
  5. För att boka en tid behöver du dina personuppgifter samt din e-postadress eller ditt mobiltelefonnummer.
  6. Din bokning bekräftas med ett e-postmeddelande eller ett textmeddelande.
  7. Om du måste avboka din tid ska du göra det i tidsbokningstjänsten. Anvisningar för avbokning hittar du i din bokningsbekräftelse.

Boka endast en tid. Vi tar bort extra tider.

Migrationsverkets tjänsteman börjar besöka Mariehamn, Åland från och med februari enligt de bokade tiderna. Du kan boka en tid senare i år. Om du bor på Åland och ditt tillstånd går ut i januari ska du göra en ansökan i e-tjänsten eller besöka ett serviceställe på fastlandet.

Tålamod i problemsituationer

Tidsbokningen är en ny tjänst för Migrationsverket. Nu i början följer vi dess verksamhet speciellt noggrant och tar tag i eventuella problempunkter så snart som möjligt. Vi ber våra kunder om tålamod.

Tidsbokningstjänsten kan inledningsvis vara upptagen. Om du inte kan boka en tid ska du försöka på nytt senare. På vår webbplats hittar du uppgifter om eventuella störningar i tjänsten.

Om ditt tillstånd går ut senare under våren ska du vänta i lugn och ro på nya tider. Tidsbokningstjänsten har endast tider för några månader åt gången.

Du kan inte boka en tid per telefon. Om du inte använder vår tidsbokningstjänst på nätet, kan du personligen lämna in din ansökan när våra serviceställen öppnar nästa år. Fyll färdigt i ansökan och kontrollera att du har alla nödvändiga bilagor. Förbered dig på att köerna kan vara långa och att du inte nödvändigtvis kommer till att uträtta dina ärenden under samma dag om du kommer sent till servicestället.

Kom i god tid

När du besöker Migrationsverkets serviceställe nästa år ska du ta med dig alla nödvändiga handlingar. Om uppgifter eller nödvändiga bilagor saknas fördröjer detta handläggningen av ansökan och kan leda till att din ansökan avslås.

Kom i god tid. Om du inte är på plats när tiden som du bokat börjar, mister du tiden.

Du kan betala behandlingsavgiften för ansökan antingen i Enter Finland eller på vårt serviceställe.

18.11.2016: Komplettering av punkten som gäller ärenden hos polisen

Kundmeddelande