Hoppa till innehåll

Köerna för könummer är avsedda för brådskande ärenden

Utgivningsdatum 1.9.2017 15.43 | Publicerad på svenska 27.11.2017 kl. 15.49
Pressmeddelande

Eftersom så många har uträttat sina ärenden på verkets serviceställen har vi varit tvungna att begränsa betjäningen av personer med könummer. Könumren är avsedda för de kunder som inte kan uträtta sitt ärende genom att boka en tid på förhand.

För att vi ska kunna betjäna så många kunder med brådskande ärenden som möjligt, har vi från och med början av juni betjänat med könummer de kunder vars tillstånd eller pass kommer att gå ut inom tre månader. För de övriga kunderna bokar vi vid behov en tid så att de kan uträtta sitt ärende.

Det är lättare och behändigare för dig att uträtta ditt ärende om du har bokat en tid på förhand. Du kan komma till servicestället först en liten stund före den bokade tiden och du behöver inte vänta länge. När du har bokat en tid på förhand, kan även tjänstemannen förbereda sig på förhand på mötet.

För att uträtta ditt ärende måste du på förhand fylla i ansökningsblanketten i alla ärenden, förutom när det gäller passansökan, antingen i vår e-tjänst Enter Finland eller på en pappersblankett. På vår webbplats hittar du mera information om hur man uträttar ärenden på serviceställena.

Om du kommer till servicestället för att uträtta ditt ärende med ett könummer, vänta i lugn och ro på din tur i kön. Vi kan inte följa kölistor som kunderna själv har gjort utan vi delar ut könumren till personer som köar i den ordning de anlänt.

 

Kundmeddelande