Hoppa till innehåll

Försökte du ringa? Telefontjänsten är överbelastad – sök först information på nätet

Migri
Utgivningsdatum 2.8.2017 10.57
Pressmeddelande

Migrationsverkets telefontjänst är mycket överbelastad. Migrationsverket har fått över 218 000 kundsamtal i år.

Kundtjänstpersonalen gör sitt bästa, men alla som försöker ringa kommer tyvärr inte fram. Vi beklagar detta och vill utveckla och förbättra vår verksamhet. Vi har anställt ny personal till telefontjänsten. Trots detta kan anhopningen i telefontjänsten inte helt undanröjas. Migrationsverket har begränsade resurser och satsar i första hand på att behandla ansökningar. Alla som vill ha personlig betjäning via telefon kan således tyvärr inte få detta.

Den personliga telefontjänsten är i första hand avsedd för personer som inte kan använda våra webbsidor. Övriga kunder har tillgång till våra webbsidor och tjänsten Enter Finland som de kan använda när det passar dem bäst. Vi förnyar inom kort våra webbsidor så att de ännu bättre tillgodoser våra kunders behov.

Beakta att per telefon kan du inte:

  • boka, ändra, avboka eller kontrollera en tid till ett serviceställe
  • få en bedömning av hur brådskande ditt ärende är, dvs. om du kan uträtta ärendet med könummer eller inte
  • få annan information om behandlingstiden än vad som finns på våra webbsidor.

Du hittar information på våra webbsidor eller i tjänsten Enter Finland

Du kommer väl ihåg att du på våra webbsidor hittar:

  • förväntade behandlingstider
  • en anvisning om hur du bokar en tid till ett serviceställe
  • en länk till tidsbokningen

förutsättningarna för din ansökan, nödvändiga bilagor och övriga anvisningar för olika situationer.

Behandlingen av ansökningar kan ibland dra ut på tiden. Din ansökan är inte bortglömd eller förkommen även om du inte har fått ett beslut inom den förväntade behandlingstiden. Behandlingen pågår fortfarande men tar längre tid än beräknat.

Om du har lämnat in din ansökan via tjänsten Enter Finland kan du följa hur den framskrider i tjänsten. Om det står i tjänsten att du har fått ett positivt beslut, men du har ännu inte fått något uppehållstillståndskort, ska du vänta i lugn och ro. Ibland tar det längre än två veckor innan kortet kan postas.

Du kan också få information via Virka-info

Helsingfors stads immigrationsrådgivning (Virka-info) betjänar även kunder utanför huvudstadsregionen på flera olika språk. Servicen är tillgänglig via flera olika kanaler. Immigrationsrådgivningen ger råd i många frågor som gäller uppehållstillstånd, EU-registrering och ansökan om medborgarskap. Information om enskilda ansökningar som behandlas vid Migrationsverket fås dock inte via Virka-info.

Kundmeddelande