Valikko

Miten vastaanottokeskuksissa on varauduttu koronaan?

9.4.2020 10.42
Tiedote
Miten vastaanottokeskuksissa on varauduttu koronaan?

Vastaanottokeskukset ovat varautuneet koronavirusepidemiaan. Lue, miten vastaanottokeskuksissa toimitaan koronavirusepidemian aikana.

Turvapaikanhakijoille tietoa omalla äidinkielellä

On tärkeää, että turvapaikanhakijat saavat poikkeustilanteesta tietoa myös omalla äidinkielellään. Vastaanottokeskukset ovatkin välittäneet hakijoille ohjeita koronasta ja poikkeusoloista useilla kielillä.

Maahanmuuttovirasto on laatinut ohjeistusta turvapaikanhakijoille koronaviruksesta. Ohjeet on käännetty yleisimmille turvapaikanhakijoiden äidinkielille, ja niissä huomioidaan erityisesti hakijoiden olosuhteet vastaanottokeskuksessa. Turvapaikanhakija saa myös aina tietoa oman vastaanottokeskuksensa henkilökunnalta.

- Välitämme vastaanottokeskusten kautta myös muiden viranomaisten monikielisiä ohjeita. Turvapaikanhakijoille on muun muassa vinkattu Ylen monikielisistä koronalähetyksistä, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.

Uusi tilanne, uudet toimintatavat

Kuten muidenkin, myös turvapaikanhakijoiden ja vastaanottokeskuksen henkilökunnan täytyy pitää koronavirusepidemian aikana fyysistä etäisyyttä muihin ihmisiin, jotta tartunnoilta vältyttäisiin.

Käsienpesun, oikeanlaisen yskimisen ja siisteyden lisäksi asiakkaita on esimerkiksi ohjeistettu käyttämään mahdollisimman vähän vastaanottokeskuksen yhteisiä tiloja ja välttämään julkisia paikkoja, ihmisryhmiä ja kokoontumisia.

Jos turvapaikanhakija tulee ulkomailta, vastaanottokeskus järjestää hänelle kahden viikon ajaksi karanteenia vastaavat olosuhteet. Myös koronavirukselle altistuneet ovat karanteenissa kaksi viikkoa.

- Jokaiselle uudelle turvapaikanhakijalle tehdään alkuterveystarkastus. Nyt epidemian aikana tarkastuksessa kiinnitetään erityistä huomiota koronaviruksen oireisiin, kertoo Nuutinen.

Vastaanottokeskuksissa asuu myös jonkin verran yli 70-vuotiaita turvapaikanhakijoita. Heitä on ohjeistettu pysymään karanteenia vastaavissa olosuhteissa, kuten suomalaisiakin riskiryhmään kuuluvia.

Perusarjesta pidetään hyvää huolta, ryhmätoiminta tauolla

Vastaanottokeskuksissa on karsittu tilapäisesti toimintaa, joka ei ole aivan välttämätöntä. Keskukset keskittyvät nyt perusarjen pyörittämiseen ja koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen.

Keskuksissa on vähennetty esimerkiksi erilaisten ryhmien järjestämistä, kuten infoja, opintoryhmiä ja kerhoja. Henkilöstö pyrkii myös järjestämään asiakkaiden tapaamisia etänä aina sen ollessa mahdollista. Ulkopuolisten vierailut keskuksiin on toistaiseksi kielletty.

- Vastaanottokeskuksissa työskentelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Toimintaa osataan järjestää myös poikkeusoloissa, kertoo Nuutinen.

Sairaustapauksiin on varauduttu

Vastaanottokeskuksissa on suunniteltu erilaisia tila- ja majoitusratkaisuja mahdollisia karanteeni- ja eristystilanteita varten. Kaikissa keskuksissa työskentelevät hoitajat ja sujuva yhteistyö muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa ovat erityisen tärkeitä epidemia-aikana. 

Hyvästä varautumisesta huolimatta vastaanottokeskuksilla on vielä haasteita. Keskuksiin tarvitaan lisää suojavarusteita ja henkilökuntaa pitäisi testata matalalla kynnyksellä. Näin vastaanottokeskukset voivat turvata sekä asiakkaiden että henkilöstön terveyttä ja työvoiman riittävyyden. Jos monet asiakkaista ja vastaanottokeskusten työntekijöistä sairastuvat, se voi vaikuttaa keskusten toimintaan.

- Olemme pyytäneet keskuksia tekemään toimintasuunnitelmat tilanteisiin, joissa keskuksen henkilökuntaa on poissa töistä tai keskuksessa on oireisia asiakkaita. Nyt suunnittelussa varaudutaan siihen, että tilanne tulee todennäköisesti vaikeutumaan huomattavasti nykyisestä, kertoo Nuutinen.

Maahanmuuttovirasto tekee tiivistä yhteistyötä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kanssa ja neuvoo ja ohjeistaa vastaanottokeskuksia.

Asiakasohje turvapaikanhakijoille