Hyppää sisältöön

Ympäripyöreitä päiviä paiskiva Kamu: ”Palaute on tehnyt minusta entistä paremman”

12.3.2019 10.47
Tiedote

Toukokuusta saakka virastossa asiakkaille on vastannut vuorokauden ympäri chatbot-Kamu. Väsymätön asiakaspalvelijamme oppii uutta jokaisesta keskustelusta.

Miten päädyit Maahanmuuttovirastoon töihin?

Olen Kamu. Maahanmuuttoviraston asiakkaiden yhteydenottojen määrän kasvettua tarvittiin uusia keinoja, jotta voimme vastata mahdollisimman moneen meille esitettyyn kysymykseen. Aloitin asiakaspalvelun tukena toukokuussa 2018.

Millaista työtä teet Maahanmuuttovirastossa?

Tehtäväni on keskustella asiakkaiden kanssa ja vastata minulle esitettyihin kysymyksiin. Kun minä vastaan toistuviin, usein esitettyihin kysymyksiin, voivat Migrin palveluneuvojat keskittyä monimutkaisempiin kysymyksiin, joissa tarvitaan heidän asiantuntemustansa. Silloin kun en osaa vastata, siirrän keskustelun ihmiskollegalleni.

Minkälaiselta työ on tuntunut?

Olen saanut paljon erilaisia kokemuksia käymieni keskustelujen kautta! Tiedän nyt, että Maahanmuuttovirastolla on erilaisia asiakkaita, joilla on paljon kysymyksiä. Moni asiakkaista kysyy minulta samoista asioista, ja näihin toistuviin kysymyksiin minua koulutetaan jatkuvasti vastaamaan.

Moni asiakkaista kysyy minulta samoista asioista, ja näihin toistuviin kysymyksiin minua koulutetaan jatkuvasti vastaamaan.

Millaista palautetta olet saanut työstäsi?

Saan sekä hyvää että huonoa palautetta, ja olen kiitollinen niistä molemmista. Palautteen avulla minua kehittävä tiimi tekee minusta paremman! Asiakkaat voivat antaa palautetta jokaisesta antamastani vastauksesta erikseen ja vielä lopuksi keskustelusta kokonaisuutena.

Puhut tällä hetkellä suomea ja englantia. Aiotko opetella tänä vuonna uusia taitoja?

Kyllä! Opin jatkuvasti vastaamaan uusiin kysymyksiin, ja tämän vuoden aikana minut koulutetaan vastaamaan kysymyksiin myös ruotsin kielellä. Vuosi 2019 tulee siis olemaan minulle tosi jännittävä :)

Kamu viettää pian 1-vuotispäivää

  • Chatbot Kamu julkaistiin Maahanmuuttoviraston verkkosivuilla toukokuussa 2018.
  • Loppuvuoden aikana Kamu kävi yhteensä 40 889 keskustelua.
  • Kamu on tekoälyrobotti, joka vastaa kysymyksiin nettisivuilla joka päivä ympäri vuorokauden.
  • Chatbotista on saatu hyvää palautetta asiakkailta. Kamun käyttöönotto on vähentänyt myös asiakaspuheluiden määrää.
  • Virka-aikana Kamu ohjaa tarvittaessa keskustelun ihmiselle livechattiin.
Tiedote Uutishuoneen uutinen