Hyppää sisältöön

Vastaanottoyksiköstä eläkkeelle jäävä yksikönjohtaja Pekka Nuutinen: Asiakkaan arvostava kohtaaminen on ollut aina vastaanoton keskiössä

27.1.2023 8.26
Pekka Nuutinen

Pekka Nuutisella on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus Suomen vastaanottojärjestelmästä ja sen kehitysvaiheista. Hänen mukaansa huumori on ollut vastaanottoyksikössä avainasemassa, erityisesti vaikeina aikoina.

Nuutisella oli takanaan jo pitkä laitosjohtajan ura, kun hän siirtyi Metsälän vastaanottokeskuksen johtajan virasta nopealla aikataululla Maahanmuuttovirastoon Euroopan pakolaiskriisin aikaan syyskuussa 2015. Tuohon aikaan alettiin kehittämään myös nykyiseen muotoonsa Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikköä, jonka johtajaksi Nuutinen nimitettiin syksyllä 2016.

Nuutinen aloitti uransa Suomen Punaisen Ristin palveluksessa vuonna 1990, jolloin suomalaista vastaanottojärjestelmää alettiin rakentamaan. Tuolloin Suomeen saapui suuri määrä turvapaikanhakijoita Somaliasta, pakoon maansa sekasortoa.

– Näin lehti-ilmoituksen, jossa haettiin SPR:n Helsingin ja Nastolan vastaanottokeskuksiin johtajaa. Tuoreena, kokemattomana valtiotieteiden maisterina en saanut johtajan paikkaa, mutta minulle tarjottiin töitä pakolaisohjaajana. Jo ensimmäisenä työvuotenani olin sitten perustamassa kolmea uutta vastaanottokeskusta. Työ oli mielenkiintoista ja itseluottamus uuden tuntemattoman edessä tapissa: sille tielle jäin, Nuutinen kertoo.

Asiakaslähtöisyys toiminnan keskiössä

Laitosjohtajana sekä vastaanottokeskuksessa että säilöönottoyksikössä Nuutinen näki läheltä asiakkaiden arkea ja elämää, iloja ja suruja. Tämä käytännön kokemus asiakkaiden kanssa näkyi myös vastaanottoyksikön johtamisessa. Vastaanottoyksikössä asiakaslähtöisyys on aina ollut toiminnan keskiössä: Vastaanottokeskuksissa henkilökunta elää arkea asiakkaiden parissa ja laitosmuotoisissa keskuksissa työntekijöiden toimistot sijaitsevat asukkaiden majoitustilojen kupeessa.

– Vastaanottokeskuksia ei johdeta voimalla. Asiakkaisiin pitää olla hyvä suhde - tämä on ollut keskeinen filosofia koko toiminnan olemassaolon ajan. Tärkeintä on arvostava kohtaaminen ja haastavassa elämäntilanteessa olevan ihmisen tukeminen etenkin silloin, kun joudutaan asettamaan rajoja - mikä sekin on tärkeä auttamisen ulottuvuus.

Nuutisen mukaan vastaanottoyksikkö on muihin Maahanmuuttoviraston yksiköihin verrattuna erityinen, sillä toiminta ja sen suunnittelu, ohjaus ja valvonta on hyvin laaja-alaista. Vastaanottokeskuksissa tuotetaan sosiaalihuoltolain mukaisia tai niille analogisia sosiaali- ja terveyspalveluja ja asiakkaiden elämässä ollaan tarvittaessa läsnä kohdusta hautaan. 

Toiminta edellyttää myös ketteryyttä ja nopeaa reagoimiskykyä. Kun maailmalla tapahtuu, pitää vastaanottoyksikössä pystyä vastaamaan tilanteen tuottamaan tarpeeseen reaaliajassa, jotta suojelua hakevat ihmiset saadaan suojaan ja palvelujen piiriin mahdollisimman nopeasti. Nopea reagointi on osa käytännön työtä, jossa sattuu ja tapahtuu jatkuvasti. Juuri työn nopeatempoisuus ja alati vaihtuvat haasteet ovat pitäneet Nuutisen otteessaan kolme vuosikymmentä.

Onni on ollut loistavat lähiesihenkilöt ja erittäin hyvä työyhteisö

Kun Nuutinen tuli taloon vuonna 2015, vastaanottoyksikkö oli todella kovassa paikassa. Organisaatiota rakennettiin samalla, kun turvapaikanhakijoita tuli Suomeen ennennäkemätön määrä. Nuutisen mukaan tilanteen luoma valtava paine vastaanottoyksikköä kohtaan olisi voinut hajottaa koko työyhteisön, mutta kävikin päinvastoin – haastava tilanne ja paine yhdisti.

– Onni on ollut loistavat lähiesihenkilöt ja erittäin hyvä työyhteisö. Yhteisöllisyys kantoi vuonna 2015 ja nyt myös Ukraina-kriisin aikana. Tällaista tiimihenkeä ei välttämättä moni koe koskaan urallaan. Haluan välittää kaikille valtavan suuret kiitokset. Vaikka työmäärä ja stressi on ollut kova, eikä tunteja ole laskettu, on sitoutuneisuus ollut uskomatonta!

Nuutisen mukaan huumori on ollut yksikössä avainasemassa, erityisesti vaikeina aikoina. Mitä tiukempi tilanne, sitä tärkeämpää on ollut huumori, joka on myös voimaannuttanut. Myös hyvä yhteistyö niin oman yksikön sisällä kuin yksikkörajojen yli on ollut äärettömän tärkeää. 

Maahanmuuttovirasto uuden äärellä

Nuutinen on uransa aikana nähnyt läheltä, miten vastaanottojärjestelmä on Suomessa rakentunut vuosikymmenten saatossa nykyiseen muotoonsa. Hänen mukaansa järjestelmä on suuressa määrin ammatillistunut ja systematisoitunut, varsinkin vuoden 2015 pakolaiskriisin jälkeen.

Nuutisen mukaan Maahanmuuttovirasto on nyt isojen haasteiden edessä ja työn kehittämistä piisaa. Hän pitää tärkeänä, että myös vastaanottojärjestelmää päivitetään muuttuvan maailman mukana. 

– On huippuhienoa, että Suomi auttaa laajasti Ukrainaa ja ukrainalaisia ja on ollut etuoikeus saada olla mukana viran puolesta tässä laajassa kansainvälisessä avustusoperaatiossa. Samalla on kuitenkin tärkeää muistaa, että vastaanottojärjestelmässämme on paljon asiakkaita myös muista kansalaisuuksista. Yhteiskuntana meidän tulee kohdata myös kaikki heidät tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. 

Nuutinen kokee, että nyt on hänelle oikea aika siirtyä eläkkeelle ja vastaanottoyksikölle oikea aika vaihtaa johtajaa. 

– Maahanmuuttovirasto ja vastaanottoyksikkö ovat uuden äärellä. Uskon, että tämä ajoitus vahdinvaihdolle on funktionaalinen ja uusi johtaja vie yksikön uuteen aikaan. Toivon, että tämänhetkisistä haasteista selvitään ja virasto pääsee näyttämään uudistumiskykynsä. Sujuvalla maahanmuutolla on tärkeä rooli muun muassa Suomen elinvoiman kannalta ja siis tulevaisuuden työvoimatarvetta ja taloutta turvaamaan.

Uutishuoneen uutinen