Hyppää sisältöön

Haetko oleskelulupaa Suomessa? Muutoksia hakemuksen vireillepanossa ja palvelupisteiden toiminnassa

Julkaisuajankohta 20.3.2020 17.31
Tiedote

Huom! Tässä asiakastiedotteessa on vanhentunutta tietoa. Löydät ajankohtaiset ohjeet hakemiseen ja palvelupisteessä asioimiseen koronavirusepidemian aikana osoitteesta migri.fi/koronavirus.

Koronavirustilanteen takia Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä ei voi toistaiseksi asioida vuoronumerolla. Voit asioida vain ajanvarauksella 23.3.2020 alkaen. Kun laitat hakemuksen vireille koronavirusepidemian aikana, varaamme sinulle ajan tunnistautumista varten.

  • Jos lupasi on päättymässä lähiaikoina, saat hakemuksesi vireille verkkopalvelussamme Enter Finlandissa
  • Yleensä tunnistautumisen pitää tapahtua palvelupisteessä kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun hakemus on laitettu vireille.
  • Koronavirustilanteen takia varaamme sinulle ajan tunnistautumista varten heti, kun se on mahdollista. 

Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi tai varata aikaa itse. Laita hakemus vireille ja maksa se. Varmista myös, että yhteystietosi ovat hakemuksessa oikein, erityisesti puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.

Voit hoitaa monia asioita helposti verkossa

Voit tehdä suurimman osan hakemuksista Enter Finland -palvelussa osoitteessa enterfinland.fi

  • Verkkopalvelu Enter Finland on nopein ja edullisin tapa saada hakemus vireille. 
  • Enter Finland ohjaa sinua eteenpäin hakemuksen täyttämisessä. 
  • Maksa hakemus ja seuraa sen käsittelyä Enter Finlandissa. 

Voit käyttää Enter Finlandia, vaikka sinulla ei olisi verkkopankkitunnuksia. Riittää, että sinulla on sähköpostiosoite.

Jos haet jatkolupaa ja olet tunnistautunut Enter Finlandissa, sinun ei kaikissa tapauksissa tarvitse asioida palvelupisteessä. Voit tunnistautua Enter Finlandissa vahvasti verkkopankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella tai mobiilivarmenteella. Palvelu kertoo sinulle, tarvitseeko sinun asioida palvelupisteessä vai riittääkö pelkkä sähköinen tunnistautuminen. Jos tunnistautuminen vaaditaan, varaamme sinulle ajan tunnistautumista varten heti, kun se on mahdollista.

Voit jättää jatkolupahakemuksen Enter Finlandissa, vaikka olisit hakenut ensimmäistä lupaa paperilla.

Jos et voi käyttää Enter Finlandia

Käytä aina ensisijaisesti Enter Finland -palvelua. Jos et kuitenkaan voi käyttää verkkopalvelua, saat hakemuksesi vireille

  • lähettämällä skannaamasi paperihakemuksen sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@migri.fi. Hakemuksesi on vireillä, kun saat vahvistusviestin.
  • lähettämällä paperihakemuksen Maahanmuuttovirastoon osoitteella PL 10, 00086 Maahanmuuttovirasto. Hakemuksesi on vireillä, kun kirje on kirjattu saapuneeksi. 

Et voi tuoda paperihakemusta suoraan palvelupisteeseen, jos sinulla ei ole ajanvarausta. Saat hakemuksesi vireille nopeammin sähköpostilla kuin postilla. Lähetä hakemuksesi postissa mieluiten kirjattuna kirjeenä. 

Voit maksaa hakemuksesi Maahanmuuttoviraston tilille FI50 5000 0121 5029 82. Kirjoita tilisiirron viestiosaan asiakasnumerosi ja hakemasi luvan nimi. Liitä kuitti maksusta hakemuksesi mukaan. Huomaa, että tilille maksaminen on mahdollista vain tässä poikkeustilanteessa. Jos käytät Enter Finlandia, maksa hakemuksesi palvelussa.

Otamme hakemuksesi käsittelyyn ja varaamme ajan tunnistautumiselle, kun olet maksanut hakemuksen. 

Enter Finlandissa et voi hakea:

  • oleskelulupaa suomalaisen syntyperän perusteella
  • oleskelulupaa muulla perusteella
  • oleskelulupakortin uusimista
  • matkustusasiakirjoja
  • Schengen-viisumia
  • turvapaikkaa 

Ajanvarauksesi on yhä voimassa

Jos olet varannut ajan palvelupisteeseen, palvelemme sinua normaalisti. 

Ennen kuin tulet palvelupisteeseen, muista:

  • Jos olet varannut ajan paperihakemuksen jättämistä varten, mutta voit käyttää Enter Finland -palvelua, peru varaamasi aika. Varaamme sinulle uuden ajan tunnistautumista varten heti, kun se on mahdollista. 
  • Älä tuo mitään liitteitä suoraan palvelupisteisiin vaan käytä Enter Finland -verkkopalvelua, sähköpostia tai postia. 
  • Tule paikalle hieman ennen ajanvarauksen alkamista ja esitä varausvahvistus vartijalle. 
  • Jos olet tullut ulkomailta, odota 14 päivää ennen kuin asioit palvelupisteessä. Jos ajanvarauksesi on sitä ennen, peruuta se. 
  • Älä tule palvelupisteeseemme, jos sinulla on flunssan oireita. Muista perua aikasi, jos et pääse tapaamiseen paikalle. Varaa uusi aika, kun olet taas täysin terve. 
  • Ajanvarauspalvelumme on auki normaalisti. Vältä varaamasta aikaa muualle kuin itseäsi lähimpänä olevaan palvelupisteeseen, vaikka vapaita aikoja olisi tarjolla. 

Kiitos kun noudatat näitä ohjeita! Näin voimme suojella asiakkaitamme ja työntekijöitämme mahdollisilta tartunnoilta.

Haetko muukalaispassia tai pakolaisen matkustusasiakirjaa?

Jos haet muukalaispassia tai pakolaisen matkustusasiakirjaa, ilmoita asiasta sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@migri.fi. 

Voit maksaa hakemuksesi Maahanmuuttoviraston tilille FI50 5000 0121 5029 82. Kirjoita tilisiirron viestiosaan asiakasnumerosi ja hakemasi asiakirjan nimi. Liitä kuitti maksusta viestisi mukaan. Huomaa, että tilille maksaminen on mahdollista vain tässä poikkeustilanteessa.

Otamme hakemuksesi käsittelyyn, kun olet päässyt tunnistautumaan. Koronavirustilanteen takia varaamme sinulle ajan tunnistautumista varten heti, kun se on mahdollista. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi tai varata aikaa itse. Varmista, että ilmoitat viestissä yhteystietosi ovat oikein, erityisesti puhelinnumerosi ja sähköpostisosoitteesi. 

Lisätietoa

  • Turvapaikanhakija: Maahanmuuttovirasto keskeyttää työnteko-oikeustodistuspyyntöjen vastaanoton palvelupisteissä
  • Tarvitsetko vireilläolotodistuksen? 
    • Saat todistuksen Enter Finlandista. 
    • Jos lähetit hakemuksen sähköpostilla, saat todistuksen sähköpostiisi. 
    • Lähetätkö hakemuksen postitse? Kerro, että tarvitset vireilläolotodistuksen.
  • Seuraa verkkosivujamme migri.fi/koronavirus. Sivulta löydät ajankohtaista tietoa koronavirustilanteen vaikutuksesta toimintaamme ja usein kysytyt kysymykset. Tiedotamme heti mahdollisista muutoksista. 
  • Jos et löydä vastausta kysymykseesi migri.fi/koronavirus tai asiakastiedotteista, voit soittaa meille:
    • Hakemuksen jättäminen ja vuoronumeroasiointi: 0295 419627
    • Asiakaspalvelu (tilannetiedustelut ja muu yleiset kysymykset): 0295 419 600
    • Palvelunumeromme ovat ruuhkautuneet. Soita meille vain, jos asiasi on kiireinen ja vastausta ei löydy verkkosivuiltamme. Näin voimme palvella mahdollisimman montaa asiakasta. 
  • THL:n verkkosivuilta löydät terveysneuvontaa ja ajankohtaista tietoa koronaviruksesta Suomessa.