Hyppää sisältöön

Oleskelulupa- ja turvapaikka-asioiden asiakkaiden avustajille ja edustajille avautuu sähköinen asiointipalvelu

Julkaisuajankohta 27.9.2018 14.16
Tiedote

Palvelun avulla halutaan tarjota uusi asiakaspalvelukanava turvapaikanhakuprosessiin. Uuden palvelun avulla avustajien, edustajien ja Maahanmuuttoviraston välistä asiakirjaliikennettä kehitetään aiempaa tietoturvallisemmaksi ja nopeammaksi.

Käsittelyvaiheen tarkistamismahdollisuuden toivotaan vähentävän avustajien ja edustajien asiointipalvelutarvetta ja helpottavan asiointia.

Kenelle palvelu on tarkoitettu ja miten sitä käytetään?

Palvelu on ensisijaisesti suunnattu turvapaikanhakijoiden avustajien ja edustajien käyttöön. Esimerkiksi kansalaisuusasioissa avustajien ja edustajien palvelua ei voi käyttää.

Palvelu löytyy sivulta enterfinland.fi ja siihen kirjaudutaan suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Palvelussa voi ilmoittautua asiakkaan asiamieheksi, avustajaksi, edunvalvojaksi tai edustajaksi Maahanmuuttoviraston asiassa. Yhteyden yksittäisen asiakkaan asiaan voi avata aina vain yhdelle avustajalle sekä yhdelle edustajalle kerrallaan. Yhdellä avustajalla tai edustajalla voi kuitenkin olla useampia asiakkaita palvelussa.

Mitä palvelussa voi tehdä?

Palvelussa voi 27.9.2018 alkaen:

  • nähdä hakemuksen käsittelyvaiheen ja asian tapahtumia
  • lähettää lisäselvityksen Maahanmuuttovirastolle
  • pyytää asiakirjoja Maahanmuuttovirastolta

Palvelun kehitys jatkuu edelleen ja uusia toimintoja kehitetään palveluun myös julkistamisen jälkeen.

Hanke saa hanketukea turvapaikka-, maahanmuutto-, ja kotouttamisrahastolta (AMIF).