Hyppää sisältöön

Yrititkö soittaa? Puhelinpalvelussa ruuhkaa - katso tiedot ensin verkosta

Migri
Julkaisuajankohta 2.8.2017 10.57
Tiedote

Maahanmuuttoviraston puhelinpalvelut ovat erittäin ruuhkautuneet. Tänä vuonna virastoon on soitettu yli 218 000 asiakaspuhelua.

Asiakaspalvelun henkilökunta tekee parhaansa, mutta kaikki eivät valitettavasti pääse soittaessaan läpi. Olemme pahoillamme tästä ja haluamme kehittää ja parantaa toimintaamme. Olemme palkanneet lisää henkilöstöä puhelinpalveluun. Siitä huolimatta puhelinpalvelun ruuhka ei poistu kokonaan. Virastolla on rajalliset resurssit ja keskitämme ne erityisesti hakemusten käsittelyyn. Emme näin ollen valitettavasti voi antaa henkilökohtaista puhelinpalvelua kaikille sitä haluaville.

Henkilökohtainen puhelinasiakaspalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti heille, jotka eivät pysty hyödyntämään verkkosivujamme. Muiden asiakkaiden käytettävissä on verkkosivumme ja Enter Finland -palvelu, joita voi käyttää silloin kuin itselleen parhaiten sopii. Verkkosivumme ovat uudistumassa vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme tarpeita

Huomioithan että puhelimitse et voi:

  • varata, muuttaa, perua tai tarkistaa aikaasi palvelupisteeseen,
  • saada arviota asiasi kiireellisyydestä, eli voitko asioida vuoronumerolla vai et,
  • saada muuta käsittelyaikatietoa, kuin mitä verkkosivuillamme on.

Löydät tietoa verkkosivuiltamme tai Enter Finland -palvelusta

Muistathan, että verkkosivuiltamme löydät:

  • odotettavissa olevat käsittelyajat
  • ohje, miten varata aika palvelupisteeseen?
  • linkki ajanvarauspalveluun
  • hakemuksesi edellytykset, tarvittavat liitteet ja muita ohjeita erilaisiin tilanteisiin.

Hakemusten käsittely voi joskus kestää odotettua pidempään. Jos et ole saanut päätöstä odotettavissa olevassa ajassa, hakemuksesi ei ole unohtunut tai kadonnut. Se on edelleen käsittelyssä, mutta käsittely kestää hieman pidempään.

Jos olet pannut vireille hakemuksesi Enter Finland -palvelussa, seuraa sen etenemistä sieltä. Jos palvelussa sanotaan, että sinulle on tehty myönteinen päätös, etkä ole vielä saanut oleskelulupakorttia, odota rauhassa. Kortin postittaminen kestää joskus enemmän kuin ilmoitettu 2 viikkoa.

Voit saada tietoa myös Virka-infon kautta

Helsingin kaupungin maahanmuuttoneuvonta (Virka-info) palvelee useilla kielillä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvia. Käytössäsi on useita eri palvelukanavia. Maahanmuuttoneuvonnasta voit saada neuvontaa moniin oleskelulupiin, EU-rekisteröintiin ja kansalaisuuden hakemiseen liittyviin asioihin. Yksittäisten Maahanmuuttoviraston käsittelyssä olevien hakemusten tilannetta Virka-infossa ei kuitenkaan voida kommentoida.

Asiakastiedote