Valikko

Valtionhallinnon chatbot-verkosto neuvoo ulkomaalaisia yrityksen perustamisessa

Vesa Hagström Julkaisupäivä 28.5.2019 19.43 Blogit

Tämän kirjoituksen takana ovat Maahanmuuttoviraston digijohtaja Vesa Hagström, Verohallinnon asiakkuuspäällikkö Miika Wires ja Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) kehitysasiantuntija Olli Ilmarinen.

Maahanmuuttoviraston, Verohallinnon ja Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhteinen chatbot-verkosto lähentelee puolen vuoden ikää. Bottikaverukset Kamu, PatRek ja VeroBot ovat palvelleet ulkomaalaisia asiakkaita maahanmuuttoon, yrityksen perustamiseen ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä viime marraskuusta lähtien. Bottiverkosto syntyi virastojen välisenä yhteistyönä ja kokeiluna, jonka tarkoituksena on helpottaa yrityksen perustamista Suomeen ja työskentelyn aloittamista täällä ("Starting up smoothly").

Olemassaolonsa ajan botit ovat syventäneet omaa asiantuntemustaan ja myös oppineet tuntemaan toistensa vahvuusalueet entistä paremmin: Botit osaavat tarvittaessa siirtää asiakkaan kysymyksen toiselle botille, jos aihepiiri vaihtuu keskustelun aikana. Eikä pelkästään siirtää, vaan myös ehdottaa jutustelun jatkamista bottikollegan kanssa, jos asiakkaan kysymys osuu paremmin toisen botin vahvuusalueelle. Jos esimerkiksi VeroBot tunnistaa, että asiakasta saattaisi kiinnostaa verotuksen lisäksi myös yrityksen rekisteröintiin liittyvät koukerot, se ehdottaa siirtoa PatRekille. Tai jos oleskelulupa-asioiden lisäksi asiakasta voisi kiinnostaa myös verovelvollisuuden syntyminen Suomessa, Kamu tiedustelee asiakkaan kiinnostusta vaihtaa muutama sana VeroBotin kanssa.

Bottiverkosto syntyi vain parin kuukauden työrupeaman tuloksena kolmen viraston yhteiskokeiluna, mitä voidaan pitää melkoisen rivakkana toimintana. Korvapuustien kulutus jäi minimiin, kun asiantuntijoitamme koulutettiin tekoälyn perusteisiin. Aika coolia on myös se, että bottiverkostomme taitaa olla ensimmäinen alallaan maailmassa!

Kansainvälistäkin kiinnostusta herättänyt Starting up smoothly -kokeilu päättyy kesäkuun lopussa, jolloin on aika tehdä yhteenveto saaduista kokemuksista ja opeista. Päätettäväksi tulee myös bottiverkoston jatko. Jatketaanko entiseen malliin, pistetäänkö pillit pussiin vai otetaanko kenties hetken aikalisä? Reilusti plussan puolelle jäädään joka tapauksessa. Toivottavasti kokeilulla olisi myös laajempia vaikutuksia niin että se rohkaisisi ripeätempoiseen yhteistyöhön eri puolilla julkishallintoa. Olemme oppineet paljon ja saaneet muodostettua hyvän yhteistyöverkoston. Tämä tuottaa varmasti kaikille osapuolille hyötyä myös muussa kehittämistoiminnassa kuin vain tekoälypohjaisissa palveluissa.

Maahanmuuttoviraston digijohtaja Vesa Hagström:

Kansallisesti ja kansainvälisesti on valtavasti mielenkiintoa tällaisille chatbot-verkostoille. Sen sijaan, että ainoastaan siirretään yksittäisiä organisaatiokohtaisia palveluja tekoälyalustalle chatboteihin, on katsetta kiitettävästi nostettu siilorajat ylittäviin palvelukokonaisuuksiin. Kyseessä on siis laajamittainen palvelutransformaatio hallinto- ja organisaatiokeskeisistä palveluista ihmiskeskeisiin elämäntapahtumapalveluihin. Maahanmuuttoon liittyvät elämäntapahtumat ovat asiakasnäkökulmasta hyvin laajasti eri palveluja sisältäviä. Starting up smoothly-palvelu osoittaa konkreettisesti sen, että siilorajat ylittävät palvelut on mahdollista toteuttaa tekoälyä hyödyntäen jo nyt.

Lue kokeilusta ja ohjausryhmän kokemuksista lisää Maahanmuuttoviraston palvelumuotoilijoiden Inlandin blogista.

Voit testata bottejamme täällä: startingupsmoothly.fi

Vesa Hagström

Digijohtaja

Kommentit
Ei kommentteja vielä Ole ensimmäinen.
Selaa blogin artikkeleita

Jatka keskustelua Twitterissä @Maahanmuuttovir

Jos kommentoit blogia uutishuoneessa, lue ohjeet ennen kommentointia.