Migrationsverkets tidsbokning är överbelastad – om du inte kan boka tid, gör så här

28.1.2020 14.11
Pressmeddelande

Det är för närvarande kö i tidsbokningstjänsten vid Migrationsverkets serviceställen. Vi beklagar köerna.

Om du inte kan boka tid i tidsbokningstjänsten, gör så här:

  • Kontrollera lediga tider i vår tidsbokningstjänst på nytt senare. Vi tar upp nya tider i tjänsten varje vecka.
  • Du ser alla lediga tider i tidsbokningstjänsten. Du kan inte boka andra tider i vår telefontjänst.
  • Om ditt uppehållstillstånd är giltigt över tre månader, vänta lugnt på nya tider eller lämna ansökan i webbtjänsten Enter Finland.
  • Om du vill lämna redogörelser till oss, skicka dem eller lämna dem i serviceställets postlåda. Du behöver inte boka tid eller ta könummer.
  • Om du inte kan boka tid eller uträtta ärende på nätet kan du i brådskande frågor uträtta ärendet med könummer på servicestället. Reservera tid för köandet.

Kom i håg att avboka tiden om du inte kan komma. Vi debiterar 50 euro för tid som inte använts.

Du kan enkelt sköta många saker på webben

I webbtjänsten Enter Finland kan du göra de flesta ansökningar. Du kan också kontrollera situationen för din egen ansökan.

Din ansökan är inlämnad direkt när du skickar den i Enter Finland. Efter detta har du tre månader på dig att styrka din identitet på servicestället.

Söker du fortsatt tillstånd? En del sökande behöver inte besöka ett serviceställe

Om du ansöker om fortsatt tillstånd och du har styrkt din identitet på webben, behöver du inte alltid besöka ett serviceställe.

Du kan styrka din identitet i Enter Finland med dina nätbankskoder, ditt medborgarcertifikat eller ditt mobilcertifikat.  Tjänsten informerar dig om du behöver besöka ett serviceställe eller om den elektroniska identifieringen räcker.

Rådgivning och information på vår webbplats

Du hittar svaret på många frågor på vår webbplats migri.fi.

Du kan också fråga chatbot Kamu eller ringa vår telefontjänst. Kamu svarar på de vanligaste frågorna på finska och engelska.