FI SV EN

Ändringar i asylsökandes PFS-betalkort

5.3.2018 14.49
Pressmeddelande

Egenskaperna i asylsökandes prepaid-kort som Migrationsverket beviljat kommer att ändras. Ändringarna gäller Prepaid Financial Services Ltd:s betalkort, men inte Moni-kort.

Kontantuttagen begränsas fr.o.m. 1.4.2018

Fr.o.m. 1.4.2018 betalar Migrationsverket två uttag per månad i en kontantautomat. Resten av månadens uttag bekostas av kortets användare.

Kostnaden för kontantuttag debiteras kortets konto automatiskt i samband med kontantuttaget, det vill säga kontot ska ha medel även för uttagskostnaden då pengar tas ut.

Pris på kontantuttag fr.o.m. 1.4.2018

Belopp som tas ut

Pris per uttag

250,00 € eller mindre

1,52 €

250,01 € eller mera

1,00 € + 0,35 % av beloppet som tas ut

 

Fr.o.m. 1.4.2018 går det att ta ut högst 750 euro i kontanter per dag.

Inga kostnader uppstår då kortet används för att betala i butiker. I butiker kan kortet användas för inköp på totalt 1 000 euro under en dag, men antalet inköpsgånger har inte begränsats.

Kontroll av saldo via kontantautomat

Kortets saldo kan kontrolleras i Nosto-kontantautomater. Tyvärr kan saldot ännu inte kontrolleras i Otto-kontantautomaterna. Att kontrollera saldot i en automat är gratis.

Nättjänsten fungerar i mobiltelefoner

Kortinnehavarens nättjänst fungerar nu även i mobiltelefoner. I nättjänsten kan kortets saldo kontrolleras, kontohändelserna kan ses och kortet kan anmälas som försvunnet.

Automatisk telefontjänst och personlig kundservice

Den automatiska telefontjänsten +358 203 551 44 fungerar på finska, svenska och nu även på engelska. I telefontjänsten kan man be om att få sin glömda PIN-kod, kontrollera kortets saldo och anmäla kortet som stulet eller förkommet.

Det personliga kundservicenumret +358 295 419 200 står till tjänst på finska och engelska vardagar kl. 9.00–15.00. Kundrådgivaren kan tyvärr inte besvara alla samtal. Om ditt samtal inte besvaras, kan du ringa på nytt senare.

Innan du ringer ska du ta fram ditt prepaid-kort och mottagningscentralens kundkort. Om en tolk anlitas under samtalet, ska kortinnehavaren själv närvara under samtalet.

Priset för samtal till båda numren är i enlighet med uppringarens telefonabonnemangsavtal (lna/msa) och inga serviceavgifter debiteras.