Hoppa till innehåll

Längre öppettider för telefontjänsten och chatten från och med 5.11

Utgivningsdatum 5.11.2018 11.56
Pressmeddelande

Öppettiderna för Migrationsverkets kundtjänst blir längre. Om du inte hittar den in-formation du behöver på vår webbplats, kan du kontakta vår kundtjänst genom att ringa eller ställa frågor i chatten.

  • Telefontjänst vardagar kl. 9–16
  • Chattrobot alla veckodagar 24 timmar om dygnet

Vid behov hänvisar chattroboten Kamu dig vidare till en riktig person

Kamu är en artificiellt intelligent chattrobot som svarar på dina frågor på vår webbplats varje dag, dygnet runt. Kamu ger svar på de vanligaste frågorna på finska och engelska. På vardagar kl. 9–16 kan Kamu vid behov dessutom hänvisa dig vidare till en livechatt för att diskutera med en riktig person. I livechatten hjälper en kundrådgivare dig med frågor som Kamu ännu inte kan besvara.

Du kan också ringa våra ärendespecifika telefonnummer

På vår webblats Migri.fi hittar du svar på de flesta frågorna. Du kan till exempel hitta rätt ansökan med hjälp av ansökningsguiden eller beräkna behandlingstiden för din ansökan med behandlingstidstestet. Migrationsverkets kundtjänstnummer erbjuder rådgivning på vardagar kl. 9–16 i följande ärenden:

  • uppehållstillstånd
  • EU-registrering
  • främlingspass
  • medborgarskapsärenden.

Utöver den allmänna telefontjänsten kan du ringa våra ärendespecifika telefonnummer på tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 10–11.

Anvisningar och information om telefontjänsten och chatten finns på vår webbplats.