Hoppa till innehåll

Problem med asylsökandes Moni-kort: ärendet utreds fortlöpande

Utgivningsdatum 20.6.2019 9.18 | Publicerad på svenska 20.6.2019 kl. 13.24
Pressmeddelande

Migrationsverket är i färd med att byta ut samtliga Moni-kort, betalkorten avsedda för utbetalning av mottagningspenning och lön till asylsökande, mot PFS-kort.

Beklagligt nog har leverantören av Moni-korten haft enorma problem med överföringen av pengar på Moni-konton. Med anledning av detta har en del asylsökande inte kunnat använda pengarna på sina Moni-konton. Problemen beror inte på Migrationsverket.

Vi förstår att situationen är svår och vi från Migrationsverkets sida beklagar verkligen detta. Vi söker kontinuerligt efter lösningar tillsammans med såväl kortleverantören som Finansinspektionen. För närvarande undersöker vi olika alternativ för att kunna lösa problemet så snabbt som möjligt.

Förläggningarna kontaktar kunderna som berörs av problemet direkt och berättar om nedan angivna anvisningar.

Anvisningar till asylsökande

Om du ännu har ett Moni-kort:

  • Prova om ditt kort fungerar. Du kan prova om kortet fungerar genom att försöka ta ut pengar ur en automat eller använda kortet i en butik.
  • Om ditt kort fungerar, använd upp eller ta ut alla pengar direkt.
  • Om ditt kort inte fungerar, invänta nya anvisningar. Det lönar sig inte att kontakta Migrationsverket, eftersom vi fortfarande håller på att söka en lösning på problemet.

Om ditt Moni-kort inte fungerar eller om du inte längre har ett Moni-kort:

  • Det är för närvarande inte möjligt att överföra eller ta ut pengar, vilket innebär att du tyvärr inte får tillgång till dem ännu.
  • Det lönar sig inte att kontakta Migrationsverket eller Moni-kortleverantören, eftersom vi håller på att söka efter en lösning på problemet.
  • Om problemet med kortets funktion orsakar dig problem med utkomsten, kan du hämta mottagningspenning från förläggningen.
  • Vi ger mer information och ytterligare anvisningar genast då det är möjligt.
Customer bulletin