Hoppa till innehåll

Asylsökandes pengar har överförts från Moni-kort till PFS-kort

Utgivningsdatum 26.7.2019 9.48
Pressmeddelande

Asylsökande som ansökt om ett PFS-kort senast den 7 juli 2019 har fått sina pengar från Moni-kortet till sitt PFS-kort. Vi meddelade tidigare att en del asylsökande inte kommer åt pengarna som finns på deras Moni-konton. I samband med överföringen av pengarna har Moni-korten stängts, och de kan inte längre användas.

Asylsökande som inte har ansökt om ett PFS-kort kommer att få sina pengar senare. I detta fall kan sökanden fortfarande använda pengarna på Moni-kortet om kortet fungerar. Datumet då samtliga Moni-kort slutar fungera meddelas senare, och då ger vi också närmare anvisningar för klienterna.

Migrationsverket håller på att byta ut alla betalkort som används för utbetalning av asylsökandes mottagningspenning och lön. Moni-korten ska ersättas med PFS-kort.

Anvisningar för asylsökande

  • Om du har ansökt om ett PFS-kort senast den 7 juli 2019, finns dina pengar nu på kortet. Ditt Moni-kort kan inte längre användas.
  • För att kontrollera summan som överförts, se kontoutdraget för PFS-kortet eller kontakta PFS kundtjänst (tfn 0203 551 99, migri@prepaidfinancialservices.com) eller din förläggning.
  • Vid eventuella oklarheter med den överförda penningsumman ska du kontakta Moni Nordics kundtjänst (support@moni.com). Migrationsverket och PFS svarar inte på förfrågningar om den överförda penningsumman.
  • Om du inte längre är registrerad som klient vid en förläggning och dina pengar har överförts från ditt Moni-kort till ditt PFS-kort, slutar ditt PFS-kort fungera den 30 augusti. Du ska ta ut eller använda alla pengar som finns på ditt PFS-kort före detta.
  • Om du inte har ansökt om ett PFS-kort, meddelar vi senare hur du ska gå till väga för att få ut pengarna från ditt Moni-konto. Det är inte längre möjligt att ansöka om ett PFS-kort för överföringen. Om ditt Moni-kort fungerar, ska du tömma kontot genom att ta ut eller använda pengarna.
Kundmeddelande