Servicenumret för arbetsgivare stängs den 30 september 2019 – Migrationsverket utfärdar intyg över asylsökandes rätt att arbeta

27.9.2019 13.48 | Publicerad på svenska 27.9.2019 kl. 13.54
Pressmeddelande

Anvisningarna om hur en arbetsgivare kan kontrollera om en asylsökande har rätt att arbeta ändrades den 1 september 2019. Sedan början av september har det varit möjligt för arbetsgivare och asylsökande att begära av Migrationsverket ett intyg över asylsökandens rätt att arbeta. Det tillfälliga servicenumret för arbetsgivare kommer därför att stängas den 30 september 2019.

Vilket slags kvitto behövs till begäran om intyg?

Du kan anhålla om intyg över asylsökandens rätt att arbeta med en särskild blankett. Då ska du bifoga till din begäran ett kvitto som visar att du har betalat handläggningsavgiften för denna begäran.

Vi godkänner följande kvitton:

  • Ett kvitto som visar att avgiften redan betalats.
  • Ett utdrag ur en kreditkortsfaktura som visar att utbetalningen har skett.
  • Ett kontoutdrag som visar att utbetalningen har skett.

Om du har skickat ett otillräckligt kvitto, kontaktar vi dig och ber dig komplettera din begäran. Ett intyg över rätten att arbeta kan utfärdas på antingen finska, svenska eller engelska.

Så här beställer du ett intyg: migri.fi/sv/begaran-om-intyg

Läs mer: Migrationsverket lämnar från 1 september 2019 intyg på asylsökandes rätt att arbeta