Hoppa till innehåll

Tidsbokningen är överbelastad: så här underlättar du ditt besök vid servicestället

Migri
Utgivningsdatum 4.4.2017 13.38
Pressmeddelande

Migrationsverkets tidsbokning är överbelastad. Även köerna med könummer vid serviceställena har blivit längre under början av året.

Här följer råd för hur du kan underlätta för dig själv och för andra då du uträttar ditt ärende vid något av Migrationsverkets serviceställen.

1. Boka en tid på förhand

Även om tidsbokningstjänsten är överbelastad blir nya tider lediga så gott som dagligen. Ha tålamod då du använder tjänsten. Ofta lyckas du hitta en tid som passar dig.

2. Boka inte en tid för säkerhets skull

Boka endast en tid om du är helt säker på att du kommer att besöka servicestället. Om du får förhinder ska du komma ihåg att avboka din tid. Detta innebär att någon annan kan boka tiden som blivit ledig.

När du har bokat en tid ska du spara eller skriva upp ditt bokningsnummer och den bokade tiden.

3. Välj att uträtta ärenden i e-tjänsten

Om du ansöker om första uppehållstillstånd, fortsatt tillstånd eller EU-registrering ska du använda e-tjänsten. Då kan du lämna in ansökan vid en tidpunkt som passar dig. Om du ansöker om fortsatt tillstånd räcker det att du har skickat in ansökan i tjänsten innan giltighetstiden för ditt gamla tillstånd löper ut. Detta innebär att din ansökan är anhängig och att exempelvis din rätt att arbeta kvarstår i enlighet med ditt gamla tillstånd. Du behöver inte besöka ett serviceställe för att styrka din identitet innan giltighetstiden för tillståndet löper ut, om du har skickat in ansökan i tid i Enter Finland.

4. Besök servicestället för att köa endast i undantagsfall

Kom till servicestället för att köa med könummer endast om giltighetstiden för ditt uppehållstillstånd eller resedokument löper ut inom de närmaste tre månaderna och du inte lyckas boka en tid.

Om giltighetstiden för ditt tillstånd löper ut först under hösten, behöver du inte ännu besöka servicestället. Migrationsverket har under början av året arbetat med att avveckla kön med ansökningar som överförts till verket från polisen. Samtidigt har verket avgjort nya ansökningar som lämnats in detta år. Behandlingstiderna för nya ansökningar är inte lika långa som behandlingstiderna för ansökningar som överförts från polisen.

Vid verkets serviceställen delar man ut könummer till de personer som köar. Varje kund tilldelas ett eget könummer. Familjer kan exempelvis inte tilldelas en gemensam tid.

5. Ta med dig alla nödvändiga bilagor samt betalning för behandlingsavgiften

När du besöker servicestället ska du ta med dig samtliga bilagor som anges på ansökningsblanketten. Om du ansöker om uppehållstillstånd, uppehållskort för familjemedlem till EU-medborgare eller resedokument ska du komma ihåg att även ta med ett passfoto. Passfotot får vara högst sex månader gammalt.

Ta med dig betalningen för behandlingsavgiften. Behandlingen av ansökan påbörjas inte innan du har betalat behandlingsavgiften. Om du lämnar in din ansökan i Enter Finland kan du även betala behandlingsavgiften i samband med att du lämnar in ansökan.

6. Skicka in de efterfrågade utredningarna per post

Du behöver inte själv personligen lämna in utredningarna vid servicestället, om du inte uttryckligen har blivit ombedd att göra detta. Skicka de utredningar som efterfrågas till den adress som anges i begäran. Detta är det snabbaste sättet att lämna in utredningarna.

Kundmeddelande