Hoppa till innehåll

E-tjänst för biträden och företrädare vars klienter söker asyl eller uppehållstillstånd öppnas

Utgivningsdatum 27.9.2018 14.16
Pressmeddelande

Tjänsten är en ny kundservicekanal för asylprocessen.

Tjänsten gör dokumenttrafiken mellan biträden, företrädare och Migrationsverket snabbare och dess datasäkerhet bättre. Biträden och företrädare kan använda tjänsten för att följa statusen för sina klienters ansökningar, vilket borde minska behovet att kontakta verket via andra kanaler och göra det smidigare att uträtta ärenden.

Vem kan använda tjänsten och hur används den?

Tjänsten är i första hand avsedd för asylsökandes biträden och företrädare. E-tjänsten för biträden och företrädare kan inte användas till exempel i medborgarskapsärenden.

E-tjänsten finns tillgänglig på adressen enterfinland.fi, och inloggningen sker via suomi.fi-identifikationen. I tjänsten kan man skriva in sig som en klients ombud, biträde, intressebevakare eller företrädare i ärenden som behandlas av Migrationsverket. En klient kan endast ha ett biträde och en företrädare åt gången i tjänsten. Biträden och företrädare kan däremot ha flera klienter i tjänsten.

Vad kan man använda tjänsten för?

Från och med den 27 september 2018 kan man använda tjänsten för att

  • se ansökans behandlingsskede och de åtgärder som vidtagits i ärendet
  • skicka tilläggsutredningar till Migrationsverket
  • begära handlingar av Migrationsverket.

Tjänsten utvecklas kontinuerligt, och nya funktioner kommer att tas i bruk även efter lanseringen.

Projektet får finansiering från EU:s Asyl-, migrations- och integrationsfond (Amif).