Hoppa till innehåll

Mottagandet av asylsökande blir mer kostnadseffektivt

Migri
Utgivningsdatum 29.8.2016 15.44
Nyhet

En intern granskning genomförd av Inrikesministeriet har utrett Migrationsverkets avtal om anordnande av mottagandetjänster förra hösten. Föremål för granskning var särskilt beredningen och tillsynen av avtalen samt deras innehåll och faktureringen utgående från dessa. Utöver detta låg fokus inom interna granskningen på de förhöjda kostnaderna inom systemet för mottagande.

Hösten 2015 krävde snabba beslut om nödinkvartering

Hösten 2015 innebar en ytterst exceptionell verksamhetsmiljö för Migrationsverket på grund av det tiofaldiga antalet asylsökande. Det viktigaste just då var att se till att alla asylsökande fick tak över huvudet. Migrationsverket kände redan då till att det inte var möjligt att i den rådande situationen grunda förläggningar lika kostnadseffektivt som tidigare.

För att alla nya asylsökande skulle kunna inkvarteras och situationen förbli under kontroll fanns inget annat alternativ än att grunda förläggningar i betydligt snabbare takt än normalt. Vanligtvis tar det flera månader att grunda en förläggning, men förra året var vi tvungna att grunda förläggningar i vissa fall på endast ett par dagar Som mest kom det hundratals asylsökande per dag till Finland. Ingen var dock tvungen att sova under bar himmel.

Utvecklingen av mottagandeverksamheten inleddes redan i oktober 2015

Migrationsverket inledde utvecklingen av mottagandeverksamheten redan hösten 2015, bland annat genom följande åtgärder:

  • enheten för mottagande rekryterade ny personal för styrningen av mottagandeverksamheten,
  • styrsystemet för systemet för mottagande anpassades enligt situationen och anvisningar gavs för verksamheten och
  • förläggningarna utvärderades med tanke på effektivitet, ekonomi och säkerhet.

Arbetet med att ytterligare effektivera systemet för mottagande fortsätter

Utvecklingsarbetet fortgår enligt observationerna och rekommendationerna i den interna granskningen. Fokus läggs särskilt på kostnaderna för mottagandeverksamheten och avtalen med dem som driver förläggningarna. Arbetet fortsätter genom att även beakta utvecklingsförslag utgående från den interna utredningen.

Migrationsverket forsätter arbeta för att effektivera systemet för mottagande och strävar efter att förbättra systemets kostnadseffektivitet på flera olika sätt:

  • Inledning av beredning för konkurrensutsättningen av systemet för mottagande.
  • En mall för avtal skapas för kommande förhandlingar.
  • Förläggningarnas beläggningsgrad bevaras på 90 procent och ekonomins betydelse ökar då förläggningar läggs ned och övriga anpassningsåtgärder genomförs.
  • Antalet matservicecentraler samt eventuella överdimensionerade säkerhetsarrangemang skärs ner.
  • Systemen för uppföljning av förläggningarnas statistikföring och ekonomi utvecklas.

Migrationsverket tillsätter ett projekt för att verkställa den interna granskningens rekommendationer. Inrikesministeriet följer upp förverkligandet av projektet.

Mer information om utvecklingen av systemet för mottagande i bilagan.

Ytterligare information till medier

Överdirektör Jaana Vuorio, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi

Ekonomidirektör Kari Kananen, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi

Stf. direktör för enheten för mottagande Pekka Nuutinen, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi

Bilaga

Utveckling av förläggningarnas kostnadseffektivitetReadSpeakerpdf, 76,6 kB (på finska)

Pressmeddelande