Hoppa till innehåll

Köerna för könummer är avsedda för brådskande ärenden

Migri
Utgivningsdatum 5.6.2017 12.35
Pressmeddelande

Under våren har vi tillsatt nya tider i vår tidbokningstjänst och nu är tider tillgängliga i tjänsten för tre månader framåt. Eftersom våra serviceställen har haft det bråttom har det inte funnits lämpliga tider för alla våra kunder.

Könumren är avsedda för de kunder som inte kan uträtta sitt ärende genom att boka en tid på förhand. För att vi ska kunna betjäna så många kunder med brådskande ärenden som möjligt, betjänar vi från och med början av juni med könummer de kunder vars tillstånd eller pass kommer att gå ut inom tre månader. För de övriga kunderna bokar vi vid behov en tid så att de kan uträtta sitt ärende.

Det är lättare och behändigare för dig att uträtta ditt ärende om du har bokat en tid på förhand. Du kan komma till servicestället först en liten stund före den bokade tiden och du behöver inte vänta länge. När du har bokat en tid på förhand, kan även tjänstemannen förbereda sig på förhand på mötet.

För att uträtta ditt ärende måste du på förhand fylla i ansökningsblanketten i alla ärenden, förutom när det gäller passansökan, antingen i vår e-tjänst Enter Finland eller på en pappersblankett. På vår webbplats hittar du mera information om hur man uträttar ärenden på serviceställena.

Om du kommer för att uträtta ett ärende med könummer ska du vänta i lugn och ro tills det blir din tur. Vi kan inte beakta kölistor som kunderna själva skapat, utan delar ut könummer till personerna i kön i den ordning de anländer.

12.6. Meddelandet har redigerats. Uttrycket "i första hand" .

Kundmeddelande