Hoppa till innehåll
Våra tjänster

Att uträtta ärenden under coronaepidemin

På denna sida hittar du uppdaterade anvisningar om hur du uträttar ärenden vid Migrationsverkets serviceställen och Finlands beskickningen under coronaepidemin. Anvisningar om att ansöka finns på sidorna migri.fi/du-ar-i-finland och migri.fi/du-ar-inte-i-finland. Se också vanliga frågor och svar på sidan migri.fi/fos-coronaviruset.

Du har bokat tid vid ett serviceställe i Finland 

Använd alltid i första hand Enter Finland-tjänsten. Du måste styrka din identitet vid ett serviceställe inom tre månader från inlämningen av ansökan.
 
Om du har bokat en tid vid ett serviceställe kan du besöka oss som vanligt. 
 
Innan du kommer till servicestället, kom ihåg följande:

  • Använd alltid i första hand Enter Finland-tjänsten. Om du loggar in med bankkoder och ansöker om fortsatt tillstånd behöver du inte nödvändigtvis besöka ett serviceställe för att identifiera dig. Läs mer om säker identifiering på webbplatsen migri.fi/identifiering.
  • Lämna inte in några bilagor direkt till serviceställena utan lämna in dem via e-tjänsten Enter Finland, per e-post eller per post. Om du har bokat tid för att styrka din identitet, ta med bilagorna.
  • Du ska infinna dig på plats lite innan din tid börjar och visa upp bokningsbekräftelsen för väktaren. 
  • Vi rekommenderar att du använder ansiktsskydd. Du kan ta med dig ett eget ansiktsskydd. Vi kan tyvärr inte dela ut ansiktsskydd åt alla kunder som besöker våra serviceställen. Läs noggrant rekommendationen och anvisningarna om att använda ansiktsmask på THL:s webbplats. Använd ansiktsskydd i enlighet med rekommendationerna när du befinner dig inne i något av våra verksamhetsställen. Håll ett tillräckligt säkerhetsavstånd till andra personer i väntrummet.
  • På grund av coronaläget kan vi behöva begränsa antalet kunder i väntrummen. När du besöker ett serviceställe kan du därför behöva vänta på din tur längre än vanligt utanför servicestället.
  • Om du har varit utomlands, ska du kontrollera om rekommendationen om karantän gäller dig. Om du har varit i ett land som gränsbevakning gäller, rekommenderas det att du rör dig endast när det är oundvikligt. Du kan kontrollera om rekommendationen gäller dig på webbplatsen för Institutet för hälsa och välfärd på sidan Resor och coronaviruspandemin.
  • Kom inte till servicestället om du har förkylningssymtom. Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma. Boka en ny tid när du är helt frisk igen. 
  • Migrationsverkets tidsbokningstjänst har öppet som vanligt. 
  • Om du inte kan komma på en bokad tid, kom ihåg att avboka den i vår tidsbokningstjänst. En avgift på 50 euro tas ut för en oanvänd tid som inte har avbokats.

Tack för att du följer dessa anvisningar och hjälper oss att skydda våra kunder och vår personal mot smitta!

Du ska besöka ett serviceställe och köa med könummer

Vid brådskande ärenden kan du besöka ett serviceställe och ta ett könummer. Könumren är avsedda endast för att lämna in ansökningar. Du kan inte besöka ett serviceställe om du är sjuk. 

Kontrollera den aktuella situationen för beskickningarna på webbplatserna UM.fi och finlandabroad.fi

Du måste besöka beskickningen inom tre månader från tidpunkten då ansökan har anhängiggjorts i Enter Finland.

Om du har frågor om din uppehållstillståndskortleverans, kontakta den beskickning där du har uträttat ditt ärende. Du kan kontrollera läget för din beskickning på webbplatsen finlandabroad.fi

Läs utrikesministeriets och Migrationsverkets kundmeddelanden.