Hoppa till innehåll

Du kan inte passera Nylands gräns för en bokad tid

Utgivningsdatum 1.4.2020 15.33
Pressmeddelande

Du kan inte passera Nylands gräns fast du skulle ha en bokad tid till Migrationsverkets serviceställe.

Invånarna i Nyland måste hålla sig inom landskapets gränser 28.3–19.4. Invånare i andra landskap kan inte heller besöka Nyland. Syftet med begränsningarna i trafiken är att förebygga infektioner av coronavirus samt att bromsa epidemins framfart. 

Avboka din tid och gör en ansökan i Enter Finland

Avboka din tid om 

  • du bor i Nyland och du har bokat tid i ett annat landskap, till exempel till servicestället i Lahtis. 
  • du inte bor i Nyland, men du har bokat tid till servicestället i Helsingfors.

Om din ansökan är anhängig i tjänsten Enter Finland kan du boka en ny tid i vår tidsbokningstjänst

  • Det kommer ständigt nya lediga tider att boka. Om det inte finns några lediga tider, vänta i lugn och ro och kontrollera situationen lite senare. 
  • Undvik att boka tid någon annanstans än till närmaste serviceställe, trots att det skulle finnas lediga tider.
  • Meddela i Enter Finland när din nya tid är. 

I regel ska man identifiera sig på plats på servicestället inom tre månader från det att ansökan har anhängiggjorts. På grund av coronasituationen har identifieringstiden förlängts tills vidare till 31.8.2020. Vi preciserar tidsperioden vid behov enligt undantagsförhållandena.

Om din ansökan inte är anhängiggjord än, följ anvisningarna på webbsidan migri.fi/du-ar-i-finland.

Ytterligare information

  • Inrikesministeriets meddelande: Begränsningarna i rörelsefrihet i Nyland gäller fram till den 19 april 2020
  • Följ vår webbplats migri.fi/coronaviruset. På webbplatsen hittar du aktuell information om hur coronasituationen inverkar på vår verksamhet samt vanliga frågor. 
  • Om du inte hittar svaret på din fråga på webbplatsen eller i våra kundmeddelanden, kan du ringa oss (från måndag till fredag kl. 9–16):
    • Inlämning av ansökan och besök med könummer: 0295 419627
    • Kundtjänst (förfrågningar om ärende och andra allmänna frågor): 0295 419 600
    • Våra servicenummer är belastade. Ring oss bara om ditt ärende är brådskande och du inte hittar svaret på vår webbplats. På så sätt kan vi betjäna så många kunder som möjligt.