16.10.2019

Föreläsningsserie för allmänheten om återflyttning och rörlighet – Somalia, Afghanistan, Irak

Under hösten 2019 ordnas en Studia Generalia-föreläsningsserie med fyra föreläsningar, varav de tre första handlar om utmaningar och möjligheter med återflyttningen till Irak, Afghanistan och Somalia. Den sista föreläsningen i serien fokuserar mer allmänt på rörligheten och återflyttningens många dimensioner. Föreläsningsserien ordnas av Migrationsinstitutet och Migrationsverket som en del av AUDA-projektet. Föreläsningsseriens tidtabell är följande:

17.7.2019

Artificiell intelligens kommer till arbetsplatsen – hur ändras spelreglerna? Migrationsverket deltar i SuomiAreena den 19 juli

Hur fungerar arbetslivets spelregler när artificiell intelligens kliver in på arbetsplatserna? Vilka utmaningar finns det med att implementera ny teknik i ett kunskapsintensivt arbete och inom offentlig förvaltning? Kommer artificiell intelligens i framtiden att avgöra människans viktiga ärenden? Digitaliseringen förändrar arbetets natur såväl i företag som i den offentliga sektorn, men det finns gott om utmaningar.

28.6.2019

Rapporterna om utredningsresan till Irak har publicerats

Forskare vid Migrationsverkets landinformation gjorde en utredningsresa till Bagdad i februari 2019. Där träffade de representanter för såväl internationella som nationella organisationer och frivilligorganisationer, myndigheter och forskare. Syftet med resan var att skaffa information om de allmänna förhållandena i landet och om säkerhetsläget i landets olika områden. Samtidigt förstärktes forskarnas lokala kontakt- och samarbetsnätverk.