17.7.2019

Artificiell intelligens kommer till arbetsplatsen – hur ändras spelreglerna? Migrationsverket deltar i SuomiAreena den 19 juli

Hur fungerar arbetslivets spelregler när artificiell intelligens kliver in på arbetsplatserna? Vilka utmaningar finns det med att implementera ny teknik i ett kunskapsintensivt arbete och inom offentlig förvaltning? Kommer artificiell intelligens i framtiden att avgöra människans viktiga ärenden? Digitaliseringen förändrar arbetets natur såväl i företag som i den offentliga sektorn, men det finns gott om utmaningar.

28.6.2019

Rapporterna om utredningsresan till Irak har publicerats

Forskare vid Migrationsverkets landinformation gjorde en utredningsresa till Bagdad i februari 2019. Där träffade de representanter för såväl internationella som nationella organisationer och frivilligorganisationer, myndigheter och forskare. Syftet med resan var att skaffa information om de allmänna förhållandena i landet och om säkerhetsläget i landets olika områden. Samtidigt förstärktes forskarnas lokala kontakt- och samarbetsnätverk.