Hoppa till innehåll

Rekordstort antal offer för människohandel har hänvisats till hjälp – flera offer för människohandel i Finland

Utgivningsdatum 17.1.2019 9.51
Pressmeddelande

Hjälpsystemet för offer för människohandel tog emot 163 nya klienter i fjol. Enligt uppskattning hade 52 av dessa personer i Finland blivit utsatta för utnyttjande som tyder på människohandel.

Totalt 18 av personerna som blivit offer för människohandel i Finland hade utsatts för människohandel för sexuellt utnyttjande, vanligen hade de tvingats till prostitution. Antalet är betydligt större än under tidigare år: under hela 2017 identifierade man totalt 8 offer för människohandel för sexuellt utnyttjande i Finland. och för hela 2016 var det totala antalet 4.

Av dem som utsatts för människohandel i Finland uppskattades 20 personer ha fallit offer för arbetsrelaterad människohandel. Arbetsrelaterad människohandel observerades särskilt i restaurang- och städbranschen.

Uppgifterna framgår av en färsk lägesrapport från hjälpsystemet för offer för människohandel.

Antalet klienter i hjälpsystemet är större än någonsin

I fjol hänvisades totalt 228 personer till hjälpsystemet för offer för människohandel och av dem togs 163 emot som klienter i systemet (13 fall väntade på en lösning 31.12.2018). År 2015 hänvisades till exempel endast 75 personer till hjälpsystemet, och 52 av dem togs emot som klienter. Antalet människor som hänvisats till hjälpsystemet har med andra ord mer än tredubblats på tre år.

Antalet klienter i hjälpsystemet var igen högre än någonsin tidigare. Den 31 december 2018 anlitades hjälpsystemets tjänster av totalt 455 personer, inklusive de minderåriga barn som klienterna hade vårdnad om (94). Av klienterna har 41 blivit klienter i hjälpsystemet som minderåriga. Antalet klienter vilka som minderåriga har råkat ut för utnyttjande som tyder på människohandel är mycket större, men personerna har vågat berätta om utnyttjandet först efter att ha blivit myndiga.

Allt flera har själv sökt hjälp

Hjälpbehövande personer söker sig till hjälpsystemet antingen på egen hand eller med hjälp av en annan person, ofta en myndighet eller en medarbetare i någon organisation.

Den uppdaterade webbplatsen ihmiskauppa.fi har haft en positiv effekt på möjligheterna hos potentiella offer för människohandel att hitta fram till hjälpen. År 2018 sökte sig 27 personer på egen hand till hjälpsystemet. Detta är nästan dubbelt fler än året innan (15), och betydligt fler än 2016 (6) eller 2015 (8).

Webbplatsen ihmiskauppa.fi tillhandahåller information om människohandel på olika språk, och flera olika sätt att kontakta hjälpande aktörer. Ett annat mål för webbplatsen är att hjälpa den stora allmänheten och de olika aktörerna som bekämpar människohandel att identifiera och bemöta potentiella offer för människohandel och hänvisa dem till hjälptjänster.

Människohandeln florerar i konfliktområden

Av de nya klienterna hade 45 procent blivit offer för människohandel i något konfliktområde, särskilt i Afghanistan, Irak, Libyen och Somalia. Utnyttjandet har omfattat sexslaveri, tvångsprostitution, tvångsarbete, tvångsäktenskap för i synnerhet minderåriga samt tvång att bli barnsoldat. Utifrån statistiken förefaller människohandel förekomma särskilt mycket uttryckligen i konfliktområden.

Observationen är i linje med FN:s drog- och brottsbekämpningsbyrå UNODC:s rapport om människohandel, som publicerades 7.1.2019. Rapporten konstaterar att konfliktområden förvärrar människohandeln.

Fakta: Vad gör hjälpsystemet för offer för människohandel?

• Hjälpsystemet för offer för människohandel erbjuder klienterna råd och handledning, socialtjänster, hälsovårdstjänster, mottagningspenning eller utkomststöd, trygg inkvartering samt tolk- och översättningstjänster.
  • Om klienten vill återvända till sitt hemland får hen stöd för frivillig återresa.
  • Dessutom får klienten lagstadgad rättshjälp och juridisk rådgivning.

Hjälpsystemet verkar vid Joutseno förläggning och har tre verksamhetsställen i Finland.

www.manniskohandel.fi

Ytterligare information för medier

Katri Lyijynen, överinspektör, tfn 0295 430 431, e-post fornamn.efternamn@migri.fi

Terhi Tafari, överinspektör, tfn 0295 430 431, e-post fornamn.efternamn@migri.fi