Migrationsverket kommer att erbjuda rådgivning endast per telefon

Migri
Utgivningsdatum 10.6.2015 16.09
Typ:Pressmeddelande

Från och med den 15 juni 2015 erbjuder Migrationsverket inte längre personlig rådgivning på sitt serviceställe i Helsingfors. Per telefon erbjuder vi rådgivning på samma sätt som förut.

För att effektivisera vår verksamhet, kommer personalen vid servicestället att koncentrera sig på beslutsfattande och vi kommer att erbjuda rådgivning endast per telefon av följande skäl:

  • Vi har ofta haft långa köer på vårt serviceställe, och vi har fått respons om detta från våra kunder. Vi har ändå inte kunnat öka vår personal vid servicestället, eftersom samma anställda som ger rådgivning på servicestället fattar beslut om ansökningar om uppehållstillstånd, medborgarskap och asyl. Eftersom antalet ansökningar ökar, ska så många anställda som möjligt koncentrera sig på att fatta beslut.
  • Vi har lagt märke till att majoriteten av de kunder som besöker servicestället vill antingen fråga om handläggningsskedet för sin ansökan eller personligen lämna in tilläggsutredningar.
    • Vi ger information om våra behandlingstider på vår webbplats och per telefon samt via e-tjänsten om man har lämnat in sin ansökan via e-tjänsten.
    • Tilläggsutredningar kan även i fortsättningen skickas in via e-tjänsten och per post samt lämnas in till vårt verksamhetsställe i Helsingfors.

Samma service per telefon, sommaren är högsäsong

Vi erbjuder rådgivning per telefon på samma sätt som tidigare. Vår telefontjänst använder samma system och kan ge samma information om din ansökan och dess handläggningsskede som servicestället.

På sommaren får vi särskilt mycket nya ansökningar. Samtidigt är färre anställda på plats på grund av semestersäsongen. Det kan tyvärr vara svårare att nå oss under sommaren, eftersom vi måste trygga och prioritera ett snabbt beslutsfattande.

Kundmeddelande