Ska du uträtta ärenden på vårt serviceställe? Boka tid i förväg
Utgivningsdatum
20.6.2019
9.22
Typ:Pressmeddelande
Om du ska uträtta ärenden på Migrationsverkets serviceställe, boka tid i förväg. Könumren på serviceställena är endast för brådskande ärenden.
Du kan få ett könummer om du söker uppehållstillstånd för första gången eller om ditt nuvarande uppehållstillstånd eller ditt pass går ut inom två månader och du inte kan boka en passande tid i förväg.
Du kan sköta ärenden smidigt om du bokar tid i förväg: du kan komma strax före din bokade tid och du behöver inte köa. Boka tid i tidsbokningstjänsten: migri.fi/ajanvaraus.
Tips för smidiga ärenden:
- Fyll i ansökan innan du kommer. Du kan fylla i ansökan antingen i tjänsten Enter Finland eller på pappersblankett.
- Ta med dig behandlingsavgiften för ansökan. Vi kan påbörja handläggningen av din ansökan först när du har betalat behandlingsavgiften.
- Det lönar sig att sköta ärenden för uppehållstillstånd i god tid före semesterresan. När du har giltigt uppehållstillstånd får du komma tillbaka till Finland utan problem. En semesterresa är dock inget skäl att påskynda handläggningen av din ansökan.
- Du får råd och anvisningar på vår webbplats, från chatbot Kamu och i vår telefontjänst.
Kundmeddelande
See also
Exceptions to opening hours of service points and telephone service in December and January
Type:Press release
Publication date:16.12.2025 10.52
Temporary protection client: you will receive a letter when we have extended your residence permit
Type:Press release
Publication date:15.12.2025 9.00
Temporary protection can only be received in one EU country at a time
Type:Press release
Publication date:8.12.2025 11.00