Behandlingen av asylansökningar effektiveras – både första hörandet och asylsamtalet sköts av en myndighet
Migrationsverket och Polisstyrelsen informerar 30.10.2015
Vid ingången av november inför polisen och Migrationsverket ett gemensamt förfaringssätt som innebär att samma myndighet sköter både första hörandet och asylsamtalet samtidigt.
Målet är att åtgärda de anhopningar som redan uppstått vid behandlingen av asylansökningarna. Ungefär 22 000 registrerade asylsökande väntar för närvarande på att få sin asylansökan behandlad.
– Då samma myndighet sköter både första hörandet och asylsamtalet samtidigt försvinner väntetiden mellan polisutredningen och asylsamtalet, som för närvarande är flera månader, berättar polisinspektör Mia Poutanen vid Polisstyrelsen.
Då en asylsökande har kommit till Finland hörs han eller hon efter registreringen och i samband med detta fastställs personens identitet och resrutt. Hittills har asylsökandena hörts av polisen eller Gränsbevakningsväsendet, varefter asylsökanden har väntat på asylsamtalet som förs av Migrationsverket.
Första hörandena överförs småningom till Migrationsverket
Enligt planerna ska första hörandet, som för närvarande sköts av polisen, stegvis överföras till Migrationsverket och göras i samband med asylsamtalet. Avsikten är att Migrationsverket helt ansvarar för uppgiften i mars 2016.
– Förutom att behandlingen blir snabbare är det också lättare att utveckla och kontrollera verksamheten då processen sköts av en myndighet, säger direktören för Migrationsverkets asylenhet Esko Repo.
Fram till början av mars, dvs. under övergångsskedet, sköter polisen i samband med det inledande förhöret även asylsamtalet som hör till Migrationsverkets uppgifter och tvärtom. Ansökningarna behandlas av två myndigheter enligt principen med en kontaktpunkt.
Polisens resurser kan åter användas för andra uppgifter
Vid polisinrättningarna har resurser tillfälligt använts för att höra asylsökande. Dessa resurser kan småningom åter användas för polisens övriga uppgifter. Polisen tar även efter mars 2016 emot asylansökningar och registrerar asylsökande.
Polisen började redan i början av oktober arbeta enligt principen med en kontaktpunkt, dvs. nya asylsökande hörs genast i samband med registreringen.
– Enbart vid flyktingslussen i Torneå har polisen i drygt två veckor skött första hörandet av cirka 520 asylsökande enligt denna princip. Uppskattningsvis 21 000 inkvarteringsdygn har kunnat sparas in genom att förfara på detta sätt vid behandlingen av asylansökningar. Detta betyder en besparing på nästan 900 000 euro, säger polisinspektör Mia Poutanen vid Polisstyrelsen.
Mer information:
chef för resultatområde Juha Similä, asylenheten vid Migrationsverket, tfn 0295 430 431, fornamn.efternamn@migri.fi