Vastaanottokeskuksia aletaan valvoa järjestelmällisemmin
Vastaanottokeskusten uusi valvontaohjelma otetaan käyttöön tällä viikolla. Valvontaohjelma tekee vastaanottokeskusten valvonnasta ja ohjauksesta järjestelmällisempää kuin aiemmin ja auttaa suunnittelemaan vastaanottotoimintaa. Sen tavoitteena on myös parantaa vastaanottokeskustoiminnan laatua ja saada eri keskukset samalle viivalle.
Ennen syksyä 2015 Suomessa toimi 20 aikuisten ja perheiden vastaanottokeskusta ja kahdeksan alaikäisyksikköä. Nyt keskuksia on yhteensä yli 200, ja mukana on paljon uusia toimijoita ja työntekijöitä. Vastaanottotyö on monipuolista ja haastavaa, ja perustason saavuttamisen jälkeenkin on opittavaa.
Maahanmuuttovirasto on jo aiemmin valvonut ja ohjannut vastaanottokeskusten toimintaa. Muuttuneessa tilanteessa valvontaa ja ohjausta on kuitenkin pitänyt lisätä ja kehittää. Yli 200:a yksikköä ei voida valvoa ja ohjata samoilla menetelmillä kuin 30:a yksikköä aiemmin.
Valvontaohjelma koskee kaikkia vastaanottokeskuksia. Vastaanottopalveluista säädetään laissa.
Ohjausta ja valvontakäyntejä vastaanottokeskuksiin
Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikkö on palkannut lisää väkeä vastaanottokeskusten ohjaustyöhön. Myös alueellisia työntekijöitä on palkattu.
Tämän vuoden aikana vastaanottokeskuksiin tehdään kattavasti ohjaus- ja arviointikäyntejä. Käynnillä katsotaan muun muassa vastaanottopalveluiden toimivuus, majoitustilat, tietojärjestelmät ja turvallisuus. Parannuskohteet kirjataan ylös, ja muutosten toteutumista seurataan.
Vastaanottokeskusten työntekijöiden koulutusta on jo lisätty. Pelkästään alkuvuoden aikana on järjestetty kolme kertaa niin paljon koulutuksia kuin aiemmin koko vuoden aikana. Jatkossa vastaanottokeskusten pitää myös tehdä omavalvontasuunnitelma ja alkaa itse tarkastella ja kehittää toimintaansa.
Lisäksi keskukset alkavat myös itse seurata toimintansa lainmukaisuutta ja tuottavat vuosittain tästä raportin. Laillisuusvalvonta koskee keskuksessa tehtäviä virallisia päätöksiä, joista voi valittaa. Niitä ovat esimerkiksi päätökset vastaanottorahasta.
Tavoitteena laadukas ja tasavertainen palvelutaso
Valvontaohjelman tarkoituksena on taata vastaanottotoiminnan ja -palveluiden lainmukaisuus sekä hyvä ja tasainen laatu kustannustehokkaasti. Näin pyritään mahdollistamaan turvapaikanhakijoiden yhdenvertainen kohtelu eri vastaanottokeskuksissa.
Lisätietoja medialle
Vastaanottoyksikön tulosalueen johtaja Olli Snellman, p. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi