Vår kundtjänst har bråttom – kontrollera om du kan hitta informationen annanstans innan du ringer oss
Migri
Utgivningsdatum
31.5.2016
13.30
Typ:Pressmeddelande
Antalet kunder vid Migrationsverket har snabbt ökat med flera tiotusen. Vår kundtjänst har nu så bråttom att vi inte kan betjäna våra kunder så bra som vi skulle vilja.
Vi kan inte öka personalen vid kundrådgivningen i takt med den stora efterfrågan, eftersom vår personal måste koncentrera sig på att fatta beslut. Vänta alltså i lugn och ro på beslut. Du kan inte snabba upp behandlingen av ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst.
För att kunna ge bästa möjliga kundservice önskar vi att du kontrollerar följande saker innan du ringer oss:
- Har den förväntade behandlingstidenför din ansökan överskridits?
Om svaret är nej, lönar det sig inte att ringa och fråga om handläggningsskedet för din ansökan. Du kan inte snabba upp behandlingen av din ansökan genom att ringa till ämbetsverket. - Har du ansökt om tillstånd elektroniskt och vill veta i vilket handläggningsskede din ansökan befinner sig?
I så fall kan du när som helst kontrollera handläggningsskedet för din ansökan i e-tjänsten och det lönar sig alltså inte att ringa vår kundtjänst. - Har du fått en begäran om komplettering?
Om svaret är ja, svara på begäran så snabbt som möjligt och lämna in de begärda tilläggsutredningarna till oss skriftligen. Du kan inte lämna de uppgifter som krävs i begäran om komplettering genom att ringa vår kundtjänst. Om du av någon anledning inte vill lämna in tilläggsutredningarna, informera den person som handlägger din ansökan direkt och skriftligen om detta. - Har du skaffat alla bilagor?
En lista över alla nödvändiga bilagor finns i slutet av ansökningsblanketten. Se till att du har alla nödvändiga bilagor och utredningar innan du börjar fylla i ansökan. - Hittar du svaret på din fråga under ”Frågor och svar” på vår webbplats?
På vår webbplats hittar du information om bl.a. hur man fyller i en ansökan.
Kundmeddelande
See also
Citizenship Act changed on 17 December 2025 – applicants must have sufficient financial resources
Type:Press release
Publication date:17.12.2025 11.01
Amendments to Citizenship Act enter into force on 17 December 2025
Type:Press release
Publication date:17.12.2025 11.00
Exceptions to opening hours of service points and telephone service in December and January
Type:Press release
Publication date:16.12.2025 10.52