Otamme käyttöön mediakännykän ja tiedotamme Twitterissä
Turvapaikanhakijamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Tämä työllistää erityisesti Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikköä ja viestintää.
Jotta voimme palvella mediaa ja samalla taata vastaanottoyksikön asiantuntijoille työrauhan, keskitämme osan tiedottamisesta Twitteriin. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön mediapuhelimen.
Uusimmat tiedot vastaanottokeskuksista Twitterissä
Kerromme uusista vastaanottokeskuksista ja hätämajoituksista ensisijaisesti Twitterissä (@Maahanmuuttovir) . Vastaanottokeskustilanne muuttuu niin nopeasti, että olemme todenneet Twitterin parhaaksi viestintäkanavaksi. Laajempia tiedotteita laadimme tarvittaessa, mutta emme enää yksittäisten vastaanottokeskusten tai hätämajoitusyksiköiden avaamisesta.
Twiittaamme myös hakijamääristä. Kerromme joka maanantai edellisen viikon alustavat turvapaikanhakijamäärät.
Poikkeuksellisessa tilanteessa ensisijainen viestintäkielemme on suomi, mutta viestimme tarvittaessa parhaamme mukaan myös ruotsiksi.
Mediapuhelut toistaiseksi mediakännykkään
Koska viestinnän resurssit ovat rajalliset, otamme käyttöön mediakännykän. Keskitämme toistaiseksi mediapuhelut yhteen numeroon, johon on aina yksi päivystäjä vastaamassa koko viraston virka-ajan.
Pyydämme toimittajilta kärsivällisyyttä, koska myös mediakännykkäänvastaajan on välillä kerättävä tietoja edelliselle soittajalle tai lähetettävä soittopyyntöjä eteenpäin. Sen vuoksi emme pysty aina vastaamaanmediakännykkäänkään.
Tarvittaessa meille voi lähettää soittopyynnön sähköpostitse: viestinta@migri.fi.