Ge respons – även du har nytta av det
Migrationsverket öppnade en förnyad responskanal på sin webbplats i mars. Med hjälp av responsen vill vi få information om exempelvis hurdana anvisningar kunderna behöver.
Utifrån responsen har vi redan gjort en del ändringar:
- Vi har gjort det lättare att bekräfta att en asylsökande har rätt att arbeta och öppnat ett eget servicenummer för arbetsgivare.
- På sidanTjänsterpå webbplatsen migri.fi finns information om när telefontjänsten får mest samtal. Kunden får således möjlighet att välja en lugnare tidpunkt för sitt telefonsamtal.
- Vi kommer även snart att införa en ansökningsblankett för återkallande av inreseförbud.
Vi hoppas få respons som vi kan använda för att utveckla vår verksamhet
Vi tar gärna emot idéer och feedback som vi kan använda för att utveckla vår verksamhet och våra tjänster. Vår avsikt är även att förändra responsblankettens struktur så att den blir lättare att använda.
Kom ihåg att responskanalen inte ska användas för frågor om ansökan
Responskanalen är avsedd endast för respons. Du kan inte ställa frågor om ditt eget ärende via responskanalen.
Vi svarar inte på frågor om enskilda ansökningar som skickas via responsblanketten. Vi öppnar inte heller länkar som ingår i responsen, om de inte leder till verkets egna sidor. Av säkerhetsskäl ska du inte inkludera dina personuppgifter i responsen.