Påminnelse till den som använder e-tjänsten

Migri
Utgivningsdatum 26.11.2014 10.45
Typ:Pressmeddelande

När du har fyllt i en ansökan via e-tjänsten måste du besöka en av Finlands beskickningar utomlands eller en polisstation i Finland för att styrka din identitet. Din ansökan behandlas först efter att du har legitimerat dig. Oroa dig inte om det inte genast efter att du har legitimerat dig står i e-tjänsten att ansökan är anhängiggjord.

Ibland har myndigheterna mycket att göra och kan inte genast överföra din ansökan till Migrationsverket för behandling. Ansökan går framåt så fort som möjligt.

Migrationsverket ser alla bilagor du har skannat in i systemet

När du har loggat in i e-tjänsten kan du på sidan ”Egna ärenden” se alla bilagor som du har bifogat till din ansökan. Du ser också tilläggsutredningar som du har laddat upp.

Observera att Migrationsverkets tjänstemän kan se all information som finns på sidan ”Egna ärenden”. Om en bilaga finns i e-tjänsten, kommer tjänstemännen att se den.

Begäran om tilläggsutredning måste besvaras inom tidsfristen

Migrationsverket kan begära en tilläggsutredning om ditt ärende. Du får då en tidsfrist via e-tjänsten och du måste skicka in tilläggsutredningen inom den. När tidsfristen löper ut kommer punkten ”Begäran om komplettering” att stängas.

Du kan be om mer tid för att skicka in utredningen genom att ringa Migrationsverkets kundservice eller genom att skicka e-post till adressen migri@migri.fi. Beslut om mer tid fattas från fall till fall och kan endast beviljas om din ansökan ännu inte har avgjorts. Om du får mer tid på dig för att skicka in utredningen, kan du skicka den via punkten ”Komplettering av ansökan” i e-tjänsten.

Kom ihåg att begäran om tilläggsutredning alltid ska besvaras så snart som möjligt så att behandlingen av din ansökan går framåt. Om du inte svarar på begäran om tilläggsutredning, kan Migrationsverket avgöra din ansökan utan tilläggsinformation. Avsaknaden av tilläggsinformation kan leda till att du får ett negativt beslut.

Myndigheten informerar dig om hur beslutet delges

Om du har använt stark autentisering, det vill säga loggat in med finska bankkoder, får du reda på beslutet via e-tjänsten.

I annat fall meddelas det i e-tjänsten att ett beslut har fattats. Då står det under delgivning i e-tjänsten. Utomlands delges beslutet av den myndighet hos vilken du har legitimerat dig (beskickningen). I Finland är det polisen eller Migrationsverket som delger beslutet. Vänta alltså på att myndigheten kontaktar dig och berättar var du kan hämta beslutet eller om det skickas till dig.

Om du har beviljats uppehållstillstånd, får du ett uppehållstillståndskort. Det tar 2–3 veckor att tillverka och leverera kortet. Därför kan man inte hämta uppehållstillståndet så fort beslutet är klart.

Tyvärr går det inte att påskynda tillverkningen och leveransen av kortet.

Följ med behandlingstiderna på migri.fi

På Migrationsverkets webbplats kan du följa med kösituationen och se de genomsnittliga behandlingstiderna.
Se även sidan ”Frågor och svar”.

E-tjänsten förnyas våren 2015. Man har utnyttjat respons från kunderna när förnyelsen förberetts.

Kundmeddelande