Muistutus sähköisen asioinnin asiakkaille

Migri
Julkaisuajankohta 26.11.2014 10.45
Tyyppi:Tiedote

Kun olet täyttänyt hakemuksen sähköisessä palvelussa, sinun pitää käydä ulkomailla Suomen edustustossa tai Suomessa poliisin toimipisteellä tunnistautumassa. Hakemuksesi otetaan käsittelyyn vasta tunnistautumisen jälkeen. Älä huolestu, jos palvelussa ei heti tunnistautumiskäynnin jälkeen lue, että hakemus on vireillä.

Joskus viranomaisilla on pientä ruuhkaa ja he eivät pääse heti siirtämään hakemustasi Maahanmuuttoviraston käsiteltäväksi. Hakemus siirtyy eteenpäin mahdollisimman pian.

Maahanmuuttovirasto näkee kaikki liitteet, jotka olet skannannut järjestelmään

Kirjauduttuasi sähköiseen palveluun näet omat asiat –sivulla kaikki liitteet, jotka olet liittänyt hakemukseesi. Näet myös järjestelmään lataamasi lisäselvitykset.

Huomioi, että kaikki tiedot, jotka näkyvät palvelun omat asiat –sivulla, näkyvät myös Maahanmuuttoviraston virkailijoille. Jos liite on sähköisessä palvelussa, virkailijat kyllä huomaavat sen.

Lisäselvityspyyntöön pitää vastata määräajassa

Maahanmuuttovirasto saattaa pyytää sinulta lisäselvitystä asiaasi. Sinulle annetaan tällöin sähköisessä asioinnissa määräaika, jossa lisäselvitys pitää toimittaa. Kun määräaika menee umpeen, selvityspyynnön ”vastaa lisäselvitykseen” –kohta menee kiinni.

Voit pyytää lisäaikaa selvityksen toimittamiselle soittamalla Maahanmuuttoviraston asiakaspalveluun tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen migri@migri.fi. Lisäajan antamisesta päätetään tapauskohtaisesti ja se on mahdollista vain, jos hakemustasi ei ole vielä ratkaistu. Jos saat lisäaikaa selvityksen toimittamiselle, voit lähettää sen palvelusta ”täydennä hakemustasi” -kohdan kautta.

Muista, että lisäselvityspyyntöön kannattaa aina vastata mahdollisimman pian, jotta hakemuksesi käsittely etenee. Jos et vastaa lisäselvityspyyntöön, Maahanmuuttovirasto voi ratkaista hakemuksesi ilman lisätietoja. Lisätietojen puuttuminen saattaa vaikuttaa niin, että saat kielteisen päätöksen.

Viranomainen kertoo sinulle, miten saat tietää päätöksen

Jos olet tunnistautunut vahvasti eli kirjautunut asiointipalveluun suomalaisten pankkitunnusten avulla, saat tietää päätöksen sähköisessä asiointipalvelussa.

Muissa tapauksissa sähköisessä asiointipalvelussa ilmoitetaan, että päätös on tehty. Palvelussa lukee tuolloin tiedoksiannettavana. Ulkomailla viranomainen, jonka luona olet käynyt tunnistautumassa, eli edustusto, kertoo sinulle, mikä päätös. Suomessa päätöksen antaa tiedoksi joko poliisi tai Maahanmuuttovirasto. Odota siis, että viranomainen ottaa sinuun yhteyttä ja kertoo, mistä voit noutaa päätöksen vai toimitetaanko se sinulle.

Jos sinulle on myönnetty oleskelulupa, saat oleskelulupakortin. Kortin valmistamiseen ja toimittamiseen menee 2–3 viikkoa, siksi oleskelulupaa ei voi noutaa heti kun päätös on valmis.

Kortin valmistamista ja toimittamista ei valitettavasti voi kiirehtiä.

Seuraa käsittelyaikoja migri.fi –sivuilla

Voit seurata Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta jonotilanteita ja keskimääräisiä käsittelyaikoja.
Katso myös usein kysytyt kysymyksetsivusto.

Sähköisen asioinnin palvelu uudistuu keväällä 2015. Uudistuksen valmistelussa on käytetty hyödyksi asiakkailta saatua palautetta.

Asiakastiedote