Det lönar sig att använda e-tjänsten – detta anser även kunderna

Migri
Utgivningsdatum 23.5.2016 12.06
Typ:Pressmeddelande

Vi genomförde en kundnöjdhetsenkät om e-tjänsten Enter Finland, som besvarades av över 2 200 personer. Responsen var genomgående positiv och upp till 95 procent av deltagarna skulle rekommendera e-tjänsten även för sina vänner.

Enter Finland kan du ansöka om olika tillstånd

Enter Finland kan du för närvarande ansöka om

  • första uppehållstillstånd på grund av studier eller arbete
  • fortsatt uppehållstillstånd på grund av studier eller arbete
  • registrering av EU-medborgare
  • finskt medborgarskap.

Deltagarna i enkäten önskade att det skulle vara möjligt att göra fler ansökningar i e-tjänsten. Vi har som mål att utveckla e-tjänsten till att omfatta exempelvis arbetsgivare.

Enter Finland är lätt att använda

Kunderna upplever Enter Finland som en tjänst som är lätt att använda. Man kan göra en ansökan när som helst på den egna datorn. En elektronisk ansökan är dessutom billigare än en pappersansökan. Nittiosju procent av deltagarna ansåg att det är enkelt att skapa ett användarkonto och 96 procent hittade lätt rätt ansökan.

Tjänsten fick särskilt tack för att vara användarvänlig och effektiv. Nittiotre procent av deltagarna gav Enter Finland helhetsomdömet mycket bra eller bra.

Tjänsten har även fått erkännande för sin användarvänlighet och tydliga design av proffs inom branschen. Enter Finland vann två priser i marknadsföringskommunikations- och designtävlingen Vuoden Huiput 2015: guld i servicedesign och silver i digital design.

Tack till alla som besvarade enkäten!

Presentationsvideo för Enter Finland

Kundmeddelande