Skip to Content

Söker du fortsatt tillstånd? Om du lämnar in en webbansökan, behöver du möjligen inte besöka ett serviceställe

Utgivningsdatum 16.2.2022 10.44
Pressmeddelande

Kunder som inte behöver besöka ett serviceställe får sin ansökan behandlad snabbare än genomsnittet. År 2021 kunde redan över 6 000 kunder sköta hela ansökningsprocessen på webben. Målet för år 2022 är att fördubbla antalet kunder som inte behöver besöka ett serviceställe.

Gör så här:

  1. Logga in i e-tjänsten Enter Finland med dina finska nätbankskoder. Du kan också använda ditt medborgarcertifikat eller ditt mobilcertifikat för att logga in i e-tjänsten.
  2. Fyll i en ansökan om fortsatt tillstånd. Mata in bildkoden för ditt elektroniska passfoto som du fått från fotoaffären i din ansökan. Mata in bildkoden för passfotot på första sidan av den elektroniska ansökningsblanketten i fältet “Passfoto”.
    • Om du inte matar in bildkoden, ska du besöka ett serviceställe för att styrka din identitet.
  3. Fyll i alla punkter i ansökan..
    • Fyll i ansökan och skicka alla nödvändiga bilagor på finska, svenska eller engelska.
  4. Betala din ansökan på femte sidan av den elektroniska ansökningsblanketten. Du kan betala ansökan med de vanligaste betalkorten eller med finska nätbankskoder.
    • Om du inte betalar ansökan i Enter Finland, ska du besöka ett serviceställe för att styrka din identitet.
  5. När du lämnar in din ansökan, berättar Enter Finland för dig om du behöver besöka ett serviceställe för att styrka din identitet eller inte.

Granska din ansökan innan du skickar in den. Du kan inte längre göra ändringar i ansökan efter att du har skickat in den.

Du kan behöva besöka ett serviceställe för att styrka din identitet till exempel om du inte har bifogat till din ansökan någon bildkod för ditt elektroniska passfoto, om du saknar giltigt uppehållstillstånd eller om du inte har sökt tillstånd via samma Enter Finland-konto förut.

Mer information

Undgå besök till ett serviceställe
Frågor och svar om att styrka sin identitet