Hoppa till innehåll

Identifiering och stark autentisering i Enter Finland

Autentisering, eller identifiering, betyder att man styrker sin identitet. Stark autentisering betyder att man verifierar sin identitet på webben med hjälp av nätbankskoder, mobilcertifikat (mobil id) eller medborgarcertifikat. 

Om du ansöker om ett första uppehållstillstånd, måste du alltid personligen besöka en finsk beskickning utomlands för att styrka din identitet. Läs mer på sidan Att uträtta ärenden vid en finsk beskickning. Om du befinner dig i Finland och ansöker om ett första tillstånd, måste du besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet.

Du kan undgå att besöka ett serviceställe när du använder Enter Finland för att ansöka om fortsatt tillstånd, ett nytt uppehållstillståndskort eller ett uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem

Om du använder stark autentisering, till exempel nätbankskoder, för att logga in i Enter Finland, behöver du inte alltid besöka Migrationsverkets serviceställe när du ansöker om

Utöver användningen av stark autentisering måste du

  • bifoga till din ansökan bildkoden för ditt elektroniska passfoto 
  • betala för din ansökan innan du skickar in den i Enter Finland
  • använda samma Enter Finland-konto som du tidigare använde för att söka tillstånd.

När du har skickat in din ansökan, berättar Enter Finland om du behöver besöka ett serviceställe för att styrka din identitet eller inte.

Kom ihåg att ansöka om fortsatt tillstånd innan ditt nuvarande uppehållstillstånd går ut. Ibland måste du tyvärr besöka ett serviceställe även om du har använt stark autentisering.

Läs frågor och svar om stark autentisering.

Gör så här:

Se vår video som berättar hur du kan undgå att besöka ett serviceställe.

Här är de vanligaste orsakerna till att du måste besöka Migrationsverkets serviceställe för att styrka din identitet även om du har använt stark autentisering:

  • Du har inte matat in bildkoden för ditt elektroniska passfoto till din ansökan före inlämningen av ansökan.
  • Du har inte betalat din ansökan i Enter Finland förrän du skickade in den.
  • Du har inte ansökt om tillstånd via samma Enter Finland-konto tidigare.
  • Du har skapat ett nytt konto i Enter Finland för din ansökan.
  • Du är minderårig.
  • Det är mer än fem år sedan du har lämnat dina fingeravtryck.
  • Ditt uppehållstillstånd har gått ut mer än 60 dagar sedan. 
  • Du har inte uppvisat ett inhemskt pass för Migrationsverket eller polisen.
  • Du har ett giltigt inreseförbud som meddelats dig av Finland. 

Enter Finland berättar för dig om du behöver besöka ett serviceställe eller inte

Så här uppdaterar du ditt Enter Finland-konto till ett konto med stark autentisering

Om du endast har loggat in i Enter Finland med e-postadress och lösenord, krävs ett besök på ett serviceställe.

Uppdatera ditt användarkonto till ett konto med stark autentisering innan du skickar in ansökan. Om du lämnar in din ansökan innan du har ändrat ditt konto, måste du besöka ett serviceställe för att styrka din identitet

Gör så här:

Saker att ta i beaktande när du ansöker om ett nytt uppehållstillståndskort eller uppehållskort i Enter Finland:

Ett barn som är under 18 år gammalt behöver inte nödvändigtvis besöka ett serviceställe om han eller hon ansöker om fortsatt tillstånd samtidigt med föräldern