Skip to Content

Våra kunder är mer nöjda med vår service än i fjol

Utgivningsdatum 9.12.2021 15.21
Pressmeddelande

Våra kunder är ännu mer nöjda med vår service. Över 600 kunder deltog i undersökningen som genomfördes i oktober.

På en skala från 1 till 5 var medeltalet av deltagarnas betyg för Migrationsverkets service 3,84. I fjol var det motsvarande medeltalet 3,46. Våra kunder är mest nöjda med service som erbjuds vid våra serviceställen, via e-post och på Facebook. Sextiofyra procent av deltagarna ansåg att de fick likadan service som andra klienter.

Utveckling genom samarbete

Våra kunder ger oss viktig information om hur våra tjänster fungerar och hur vi kan vidareutveckla dem. Undersökningen lyfte också fram flera utvecklingsbehov. Liksom i fjol önskade kunderna att väntetiderna skulle vara kortare och handläggningsprocessen snabbare. Kunderna ville också få mer exakta uppskattningar av de förväntade behandlingstiderna och en chatt där en människa istället för en robot svarar på frågorna.

Vi håller på att utveckla många av de tjänster som kunderna önskade sig. Vi fortsätter också att utveckla handläggningen av ansökningar. I synnerhet behandlingstiden för ansökningarna om uppehållstillstånd på grund av arbete har förkortats tack vare utvecklingen av handläggningsprocessen. Nästa år kommer vi också att kraftigt utveckla vår telefontjänst. Mer information om tjänsterna meddelas nästa år. Följ våra kundmeddelanden.

Mer information

Blogginlägg: Tulevaisuuden lupaprosessi on entistä läpinäkyvämpi ja helpommin ennakoitava (endast på finska)