Skip to Content

Vastaanottojärjestelmän valvontaraportti 2022: Vastaanottokeskusten toiminta kehittyi viime vuoden aikana

Julkaisuajankohta 13.6.2023 9.04
Tiedote

Vuosi 2022 oli vastaanottojärjestelmän kannalta hyvin erikoinen ja poikkeava, selviää Maahanmuuttoviraston tuoreesta vastaanottojärjestelmän valvontaraportista.

Helmikuun 2022 lopussa alkanut hyökkäyssota Ukrainaan ja siitä käytännössä heti seurannut suuri ukrainalaisten pakolaisten maahantulo vaikutti merkittävästi vastaanottojärjestelmän toimintaan. Valvonta keskittyi erityisesti toimintansa lyhyessä ajassa aloittaneiden kymmenien uusien vastaanottokeskusten ja niiden työntekijöiden ohjaamiseen ja toiminnan käynnistämisessä tukemiseen.

Vastaanottopalveluiden piirissä olevien asiakkaiden määrä kasvoi vuoden 2022 aikana ennätyksellisen suureksi. Vuoden alussa vastaanoton piirissä oli noin 5 000 asiakasta ja vuoden lopussa jo noin 43 500.

Turvapaikanhakijoiden sekä tilapäistä suojelua hakevien ja saavien vastaanottokeskusten ja niiden käytännön toiminnan valvonta kuuluu Maahanmuuttovirastolle. Valvontaa pyritään kohdistamaan laaja-alaisesti vastaanottokeskuksiin ja niiden käytännön toimintaan. 

Valvonnan tavoitteena on varmistaa ja parantaa vastaanottokeskustoiminnan laatua ja yhdenmukaisuutta, sekä havaita toiminnassa mahdollisesti olevat puutteet ja epäkohdat sekä puuttua niihin.

Haasteita aiheutti asiakasmäärän ja toiminnan moninkertaistuminen lyhyessä ajassa

Vuoden 2022 lopussa vastaanottokeskusten paikkamäärä oli yli kahdeksankertainen vuoden alkuun verrattuna. Uusia vastaanottokeskuksia perustettiin 85, ja vuoden lopussa vastaanottokeskuksia oli kokonaisuudessaan toiminnassa 112.

Uusia vastaanottokeskuksia perustettiin runsaasti hyvin nopealla aikataululla poikkeuksellisissa oloissa. Näille vastaanottokeskuksille järjestettiin vuoden aikana paljon toiminnanohjausta ja koulutusta vastaanottokeskustoiminnan perusasioihin ja palveluihin liittyen. 

– Valvonnassa havaittiin paljon hyvää ja laadukasta toimintaa, mutta myös puutteita ja vielä kehittymässä olevaa toimintaa. Näytti yleisesti siltä, että vastaanottokeskuksissa tehtiin aktiivisesti töitä poikkeuksellisen tilanteen haltuun ottamisen sekä palvelujen ja toiminnan nopean järjestämisen eteen, kertoo vastaanottoyksikön tulosalueen johtaja Olli Snellman. 

Maahanmuuttovirastoon tehtiin vuoden aikana yhteensä 24 vastaanottokeskustoimintaa koskevaa kantelua. Kanteluiden aiheina olivat esimerkiksi terveydenhuoltopalveluiden saatavuus ja hoitoonohjaus, majoitusjärjestelyt, ruoan laatu, vastaanottokeskuksen kulkuyhteydet, sosiaalipalveluihin pääsy, työ- ja opintotoiminnan järjestäminen sekä vastaanottorahaan liittyvät asiat. Keväällä 2022 vastaanottorahan käsittelyssä oli viiveitä, kun järjestelmään tuli yli 20 000 uutta asiakasta kahden kuukauden aikana. Maahanmuuttovirasto selvitti kanteluita ja vastaanottokeskukset korjasivat tarpeen mukaan toimintaansa viraston ohjeiden mukaan.

– Vuosi 2022 oli suomalaisen vastaanottojärjestelmän ja -toiminnan kontekstissa hyvin poikkeuksellinen. Sotaa pakenevien ukrainalaisten laajamittainen ja nopea maahantulo haastoi järjestelmää ennen näkemättömällä tavalla. Tämän seurauksena myös virheitä tapahtui ja niitä ratkottiin yhdessä. Meidän näkökulmastamme vastaanottokeskusten toiminta kehittyi kokonaisuutena hyvin viime vuoden aikana, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Elina Nurmi. 

Tutustu valvontaan:

Vastaanottojärjestelmän valvontaraportti 2022 
Vastaanottojärjestelmän valvontaohjelma 2019 

FAKTA: Maahanmuuttovirasto vastaa ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta

  • Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottokeskusten käytännön ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Virastossa tehtävästä vastaa erityisesti vastaanottoyksikkö.
  • Vastaanottokeskuksia ylläpitävät Suomessa useat toimijat, kunnat, yritykset ja järjestöt.
  • Lisää asiaa vastaanottokeskuksista ja niiden valvonnasta Uutishuoneessa: Maahanmuuttovirasto valvoo vastaanottokeskuksia ohjauksella ja valvontakäynneillä

Lisätietoa medialle