Skip to Content

Arbetsgivaren ska försäkra sig om att en asylsökande har rätt att arbeta – tjänsten blir telefontjänst

Migri
Utgivningsdatum 7.7.2016 16.16
Pressmeddelande

Migrationsverket utfärdar inte längre skriftliga intyg över en enskild asylsökandes rätt att utföra förvärvsarbete i Finland, dvs. avlönat arbete.

Eftersom antalet asylsökande nästan tiofaldigades förra året har även efterfrågan på intygen ökat betydligt och behandlingen av begäranden om intyg har fördröjts. Hundratals begäranden står i kö och behandlingstiden har förlängts till flera månader. Vi tar emot begäranden om intyg fram till den 8 juli 2016 och under sommaren utfärdar vi intyg för begärandena i kön

När en arbetsgivare önskar anställa en asylsökande, ska han eller hon i första hand ta reda på om personen har rätt att arbeta genom att fråga personen själv om detta. Personen har med säkerhet rätt att arbeta om det har gått minst ett halvt år sedan han eller hon har lämnat in sin asylansökan, om beslutet inte redan har vunnit laga kraft.

Då det gäller personer som endast vistats en kort tid i Finland bör arbetsgivaren kontrollera rätten att arbeta med Migrationsverket.

En arbetsgivare som önskar anställa en asylsökande som uppehåller sig i Finland kan i fortsättningen per telefon kontrollera om personen i fråga har rätt att utföra förvärvsarbete:
  • Telefonnumret 0295 433 155 betjänar arbetsgivare från och med måndagen den 11 juli 2016.
  • Betjäningstiden är måndag till fredag klockan 9–12.
  • En arbetsgivare som ringer numret ska uppge den anställdas namn och hans eller hennes kundnummer hos Migrationsverket.

Det nya numret är endast avsett för arbetsgivare. Vi fortsätter betjäna asylsökande som förut. Information om när och hur man når vår telefontjänst finns på vår webbplats.

Rätten att arbeta börjar tre eller sex månader efter ankomsten till Finland

Asylsökanden har rätt att arbeta med början antingen tre eller sex månader efter att han eller hon har sökt asyl.

  • Gränsen är tre månader för asylsökande som uppvisat ett giltigt och konstaterat äkta pass eller annat resedokument för myndigheten i samband med att han eller hon har ansökt om asyl.
  • Gränsen är sex månader om asylsökanden inte visat upp ett resedokument.

Rätten att arbeta utgår från lagen och behöver inte sökas separat

Asylsökandes rätt att arbeta utgår från lagen. Han eller hon behöver alltså inte ansöka separat om denna rätt. Om arbetet är kontinuerligt, kan asylsökanden ansöka om uppehållstillstånd för arbetstagare.

Arbetsgivaren är skyldig att försäkra sig om att en utländsk person som han eller hon anställer har rätt att arbeta. Arbetsgivaren ska alltså med jämna mellanrum kontrollera att asylsökanden fortfarande har rätt att arbeta. Även asylsökanden själv är skyldig att se till att han eller hon har rätt att arbeta samt informera arbetsgivaren om rätten upphör. Såväl arbetstagaren som arbetsgivaren kan bestraffas för arbete som utförts utan rätt att arbeta.

Rätten att arbeta gäller till och med att beslutet om asylansökan har vunnit laga kraft. Att beslutet vunnit laga kraft innebär att förvaltningsdomstolen eller högsta förvaltningsdomstolen har avgjort ärendet eller att högsta förvaltningsdomstolen inte beviljar besvärstillstånd. Exempelvis:

  • Om Migrationsverket fattar ett negativt beslut för asylansökan har sökanden rätt att arbeta under den tid som hans eller hennes eventuella besvär behandlas.
  • Om Migrationsverket fattar ett positivt beslut för en asylansökan beviljas sökanden ett uppehållstillstånd, som nästan alltid medför rätten att arbeta.

Telefontjänsten snabbare och effektivare

Vi utfärdar inte längre skriftliga intyg över rätten att arbeta, eftersom den tid som används för detta innebär mindre tid för att avgöra asylansökningar. I lagen ingår inga krav på att utfärda ett separat intyg utan rätten att arbeta existerar även utan intyg.

När antalet asylsökande var lägre än det är i dag ansåg vi att det bästa sättet att betjäna arbetsgivarna var att utfärda skriftliga intyg. Eftersom efterfrågan på tjänsten har ökat betydligt är det mer effektivt att besvara förfrågningar per telefon och detta innebär även att asylsökande snabbare kan börja jobba.

Vi hoppas att denna förändring innebär att asylsökande inte behöver vänta i onödan på att börja jobba.

Meddelanden:

På arabiskReadSpeakerpdf, 115,9 kB

På dariReadSpeakerpdf, 267,4 kB

På franskaReadSpeakerpdf, 185,4 kB

På kurdiskaReadSpeakerpdf, 215 kB

På somaliskaReadSpeakerpdf, 75,5 kB

På ryskaReadSpeakerpdf, 190,5 kB

Kundmeddelande