Migrationsverket hanterar samtliga tillståndsärenden för utlänningar från och med 2017
Ändringar har stadfästs i utlänningslagen som innebär att samtliga tillståndsärenden för utlänningar hanteras av Migrationsverket från och med den 1 januari 2017. Migrationsverket tar över ansvaret för följande nya uppgifter
- samtliga uppehållstillstånd som söks i Finland: första, fortsatta och permanenta uppehållstillstånd
- mottagande av medborgarskapsansökningar och -anmälningar i Finland
- registrering av EU-medborgare samt ansökningar om uppehållskort för EU-medborgares familjemedlemmar
- uppgifter som anknyter till främlingspass och resedokument för flyktingar
- uppgifter som anknyter till delgivning av beslut.
Tidigare har polisen skött dessa ärenden.
Migrationsverket kommer att ha serviceställen på nio orter
Migrationsverket kommer att ha nio serviceställen där utlänningar kan lämna in de ansökningar som nämns ovan. Verket har inga serviceställen sedan tidigare, eftersom utlänningar i Finland tidigare har lämnat in sin ansökan vid polisens verksamhetsställen.
Vid dessa serviceställen tar man inte emot eller hanterar asylansökningar. Liksom tidigare registreras asylsökande av polisen eller Gränsbevakningsväsendet.
Serviceställena kommer att finnas i Helsingfors, Villmanstrand, Åboregionen, Lahtis, Tammerfors, Vasa, Kuopio, Uleåborg och Rovaniemi. Verksamhetsställena i Lahtis, Tammerfors och Kuopio är helt nya verksamhetsställen för Migrationsverket.
Åland kommer inte att få ett eget serviceställe. Personer som bor på Åland kan uträtta sina ärenden vid ett serviceställe på fastlandet eller boka tid för ett möte i Mariehamn med en tjänsteman från Migrationsverket.
I vilka lokaler de regionala serviceställena kommer att placeras har ännu inte slagits fast. Migrationsverket informerar mer genast när adresserna står klara.
Utgångspunkten är att inga nyanställningar genomförs för serviceställenas del. De anställda övergår från polisen till Migrationsverket. De berörda anställda är civilpersoner, inte poliser.
Förändringen gör hanteringen av tillstånd för utlänningar tydligare och effektiviserar verksamheten
Tillståndsärendena koncentreras till Migrationsverket för att uppnå större effektivitet och tydlighet. Då en och samma myndighet i huvudsak hanterar tillstånd för utlänningar är det lättare att utveckla hanteringen. Dessutom förtydligas ansvarsfördelningen, vilket ytterligare säkerställer enhetlig praxis inom kundservice och beslutsfattande.
Den enda förändringen för kunderna är bytet av serviceställe. Serviceställena grundas där som det har funnits flest tillståndskunder under tidigare år.
Största delen av ansökningarna kan lämnas in via e-tjänsten Enter Finland, varvid man endast behöver besöka servicestället för att identifiera sig och visa upp bilagor till ansökan i original. Tjänsten används av både polisen och Migrationsverket och används redan idag för att ansöka om såväl första tillstånd som fortsatta tillstånd.
Ytterligare information till medier
Tutta Tuomainen, utvecklingschef för immigrationsenheten, tfn 0295 430 431, fornamn.efternamn@migri.fi