Tunnistautuminen ja vahva tunnistautuminen Enter Finlandissa
Tunnistautuminen tarkoittaa henkilöllisyyden todistamista. Vahva tunnistautuminen puolestaan tarkoittaa henkilöllisyyden todistamista verkossa verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kansalaisvarmenteella.
Jos haet ensimmäistä oleskelulupaa, sinun pitää aina käydä henkilökohtaisesti tunnistautumassa paikan päällä Suomen edustustossa ulkomailla. Lue lisää sivulta Asiointi Suomen edustustossa. Jos haet ensimmäistä lupaa Suomessa, sinun pitää käydä tunnistautumassa Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä.
Milloin saatat välttää palvelupisteessä käynnin?
Sinun ei välttämättä tarvitse käydä Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä, jos tunnistaudut Enter Finlandissa esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla, kun haet
- jatkolupaa
- uutta oleskelulupakorttia
- uutta oleskelukorttia tai
- Suomen kansalaisuutta
- Jos haet kansalaisuutta myös lapsillesi, teidän on käytävä tunnistautumassa palvelupisteessä.
Sinun pitää myös
- maksaa hakemus Enter Finlandissa
- liittää hakemukseesi sähköinen passikuvatunnus
- Et tarvitse kuvatunnusta, jos haet Suomen kansalaisuutta.
Kun olet lähettänyt hakemuksen, Enter Finland kertoo sinulle, pitääkö sinun käydä tunnistautumassa palvelupisteessä vai ei.
Muista hakea jatkolupaa ennen kuin edellinen oleskelulupasi vanhenee. Toisinaan joudut käymään palvelupisteessä, vaikka olet tunnistautunut vahvasti.
Lue usein kysytyt kysymykset vahvasta tunnistautumisesta.
Tee näin:
- Kun olet kirjautunut palveluun jollain näistä kolmesta vaihtoehdosta, olet tunnistautunut vahvasti.
- Jos olit kirjautunut aikaisemmin sähköpostiosoitteella, päivitä tilisi kirjautumistapa.
- Valitse hakuvalikosta ”Omat tiedot”.
- Valitse sivulta ”Vaihda nyt” -painike, joka ohjaa sinut Suomi.fi-kirjautumissivulle. Voit valita kirjautumistavaksi esimerkiksi suomalaiset verkkopankkitunnukset.
- Kun olet kirjautunut palveluun vahvasti, tilisi päivittyy vahvan tunnistautumisen tiliksi. Jatkossa sinun pitää aina kirjautua tilille pankkitunnuksilla tai muulla vahvalla tunnistautumistavalla, jonka olet valinnut.
- Jos tunnistaudut vahvasti vasta sen jälkeen, kun olet lähettänyt hakemuksesi, et voi välttää palvelupisteessä käyntiä.
- Liitä kuvatunnus ennen kuin lähetät hakemuksen.
- Jos et liitä kuvatunnusta tai liität sen vasta hakemuksen lähettämisen jälkeen, sinun pitää käydä palvelupisteessä tunnistautumassa.
- Jos haet kansalaisuutta, sinun ei tarvitse liittää kuvatunnusta.
- Lue lisää passikuvan liittämisestä.
- Jos et maksa hakemustasi Enter Finlandissa, sinun pitää käydä palvelupisteessä tunnistautumassa.
Jos sinun ei tarvitse käydä palvelupisteessä, Enter Finlandiin ilmestyy seuraava ilmoitus:
"Sinun ei tarvitse käydä palvelupisteessä
Onneksi olkoon, hakemuksesi on nyt vireillä! Sinun ei tarvitse käydä Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä, koska meillä on jo kaikki tarvittavat tiedot. Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja hakemuksen käsittelyn aikana, otamme sinuun yhteyttä. Alle on merkitty palvelupiste, jonka valitsit. Jos varasit jo Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen ajan, käy perumassa aika ajanvarauspalvelussa. Ohje ajan perumiseen löytyy sivulta migri.fi/ajanvaraus.
(valittu palvelupiste)"
Jos sinun pitää käydä palvelupisteessä, Enter Finlandiin ilmestyy seuraava ilmoitus:
"Vieraile asiointipaikassasi
Sinun pitää käydä Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä kolmen kuukauden sisällä todistamassa henkilöllisyytesi. Samalla käynnillä näytät virkailijalle hakemuksesi liitteiden alkuperäiset versiot. Tarkemmat ohjeet siitä, mitä sinun pitää ottaa mukaan, löytyvät sivulta Vierailu palvelupisteessä.
Varaa aika ajanvarauspalvelusta. Voit varata ajan mihin tahansa palvelupisteeseen. Ohjeet ajanvaraamiseen löydät sivulta Näin varaat ajan Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen.
Tässä yleisimmät syyt sille, miksi joudut käymään palvelupisteessä, vaikka olet tunnistautunut vahvasti.
Hakemuksessa valitsemasi palvelupiste on:
x"
Yleisimmät syyt sille, miksi joudut käymään palvelupisteessä, vaikka olet tunnistautunut vahvasti:
- Et ole liittänyt hakemukseesi sähköisen passikuvan tunnistenumeroa ennen hakemuksen lähettämistä.
- Et ole maksanut hakemustasi Enter Finlandissa.
- Olet alaikäinen.
- Olet antanut sormenjälkesi viimeksi yli 5 vuotta sitten.
- Oleskelulupasi on vanhentunut yli 60 päivää sitten.
- Et ole esittänyt kotimaan passia Maahanmuuttovirastolle tai poliisille.
- Sinulla on voimassa oleva ja Suomen asettama maahantulokielto.
- Haet pysyvää oleskelulupaa.
- Haet kansalaisuutta myös lapsellesi.
Enter Finland ilmoittaa sinulle pitääkö sinun käydä palvelupisteessä vai ei
"Sinun ei tarvitse käydä palvelupisteessä
Onneksi olkoon, hakemuksesi on nyt vireillä! Sinun ei tarvitse käydä Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä, koska meillä on jo kaikki tarvittavat tiedot. Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja hakemuksen käsittelyn aikana, otamme sinuun yhteyttä. Alle on merkitty palvelupiste, jonka valitsit. Jos varasit jo Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen ajan, käy perumassa aika ajanvarauspalvelussa. Ohje ajan perumiseen löytyy sivulta migri.fi/ajanvaraus.
(valittu palvelupiste)"
"Vieraile asiointipaikassasi
Sinun pitää käydä Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä kolmen kuukauden sisällä todistamassa henkilöllisyytesi. Samalla käynnillä näytät virkailijalle hakemuksesi liitteiden alkuperäiset versiot. Tarkemmat ohjeet siitä, mitä sinun pitää ottaa mukaan, löytyvät sivulta Vierailu palvelupisteessä.
Varaa aika ajanvarauspalvelusta. Voit varata ajan mihin tahansa palvelupisteeseen. Ohjeet ajanvaraamiseen löydät sivulta Näin varaat ajan Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen.
Tässä yleisimmät syyt sille, miksi joudut käymään palvelupisteessä, vaikka olet tunnistautunut vahvasti.
Hakemuksessa valitsemasi palvelupiste on:
x"
Näin päivität Enter Finland -tilisi vahvan tunnistautumisen tiliksi
Jos olet kirjautunut Enter Finlandiin vain sähköpostiosoitteella ja salasanalla, et voi välttää palvelupisteessä käyntiä.
Päivitä tilisi vahvan tunnistautumisen tiliksi ennen kuin lähetät hakemuksen. Jos olet lähettänyt hakemuksen ennen tilin muuttamista, et voi valitettavasti välttää palvelupisteessä käyntiä.
Huomioi nämä asiat, kun haet uutta oleskelulupakorttia tai oleskelukorttia Enter Finlandissa:
- Kortin voimassaoloaika on päättymässä.
- Kortti on kadonnut tai varastettu.
- Kortti on mennyt niin huonoon kuntoon, että sen tietoja ei pysty lukemaan.
- Sinulla on oleskelulupatarra passissa ja passin voimassaoloaika on päättymässä.
Jotta voit välttää palvelupisteessä käynnin, sinun pitää
- kirjautua Enter Finland -tilillesi verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kansalaisvarmenteella
- liittää hakemukseen sähköinen passikuvatunnus ja
- maksaa hakemus.
Katso tarkemmat ohjeet, miten välttää palvelupisteessä käynti.
Lue yleisimmät syyt sille, miksi joudut käymään palvelupisteessä, vaikka tunnistauduit vahvasti.
Et voi välttää käyntiä palvelupisteessä, jos
- uusit kortin muuttuneiden nimitietojen takia.
- Voit täyttää hakemuslomakkeen etukäteen Enter Finlandissa.
Myös alle 18-vuotias lapsi voi välttää palvelupisteessä käynnin, jos hän hakee jatkolupaa vahvasti tunnistautuneen huoltajan Enter Finland – tililtä
- Tunnistaudu Enter Finlandissa vahvasti ja täydennä hakemus.
- Olet tunnistautunut vahvasti, jos kirjaudut tilillesi esimerkiksi suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla.
- Muista liittää hakemukseen passikuvakoodi ja maksaa hakemus Enter Finlandissa.
- Lähetä hakemus. Kun olet lähettänyt hakemuksen, Enter Finland kertoo sinulle, pitääkö sinun käydä tunnistautumassa palvelupisteessä vai ei.
- Tunnistaudu vahvasti ja täytä hakemus.
- Muista liittää hakemukseen lapsen passikuvakoodi ja maksaa hakemus Enter Finlandissa.
- Liitä lapsen hakemukseen myös hänen asiakasnumeronsa.
- Kun olet lähettänyt hakemuksen, Enter Finland ilmoittaa, voiko lapsesi välttää palvelupisteessä käynnin vai ei.
Myös alle 18-vuotias lapsi voi välttää palvelupisteessä käynnin, jos hän hakee uutta oleskelulupakorttia tai uutta oleskelukorttia vahvasti tunnistautuneen huoltajan Enter Finland – tililtä
- Tunnistaudu vahvasti, ja täytä hakemus.
- Olet tunnistautunut vahvasti, jos kirjaudut tilillesi esimerkiksi suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla.
- Muista liittää hakemukseen lapsen passikuvakoodi ja maksa hakemus Enter Finlandissa.
- Liitä lapsen hakemukseen myös hänen asiakasnumeronsa.
- Kun olet lähettänyt hakemuksen, Enter Finland ilmoittaa, voiko lapsesi välttää palvelupisteessä käynnin vai ei.