Hyppää sisältöön
Palvelut

Tekniset viat ja käyttökatkot Enter Finland -palvelussa

Tekniset viat

Enter Finland -palvelussa esiintyy toisinaan teknisiä vikoja, jotka vaikuttavat palvelun käyttöön. Päivitämme ajankohtaiset tiedot teknisestä viasta ja toimintaohjeet vikatilanteeseen tälle sivulle.

3.10.2023 klo 13.00: Enter Finlandin lapsen ensimmäisessä oleskelulupahakemuksessa on tekninen ongelma.

Lapsen ensimmäisen oleskelulupahakemuksen täyttäminen Enter Finland -verkkopalvelussa ei toimi, jos valitset Suomessa asuvan huoltajan asemaksi pakolaisasema (turvapaikka tai kiintiöpakolainen).

Jos huoltajalla on pakolaisasema, valitse kohdassa vaihtoehto ”Muu, mikä” ja kirjoita siihen ”pakolaisasema”.

Korjauksen arvioitu valmistumisaika on 25.10.2023. Pahoittelemme häiriötä.

22.9.2023 klo 16.00: Enter Finland -palvelussa on tekninen vika, jonka takia osa asiakkaista ei voi avata täydennyspyyntöjä. 

Jos et voi avata saamaasi täydennyspyyntöä, odota. Lähetämme sinulle uuden täydennyspyynnön.

Vian arvioitu korjausaika on 25.10.2023. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa.

12.9.2023 klo 12.00: Työntekijän oleskelulupahakemuksiin ja kausityöoleskelulupahakemuksiin tehtyjen osapäätösten näkymisessä työnantajan Enter Finlandissa voi olla viivettä.
  • Osapäätökset tulevat näkyviin, kun ongelma on korjattu.

Vian arvioitu korjausaika on 27.9.2023. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa.

5.7.2023 klo 15.00: Ennen 30.6.2023 maksettujen hakemusten maksutiedot eivät näy Enter Finland -palvelussa
  • Jos olet maksanut hakemuksesi onnistuneesti, saat sähköpostiisi Paytraililta kuitin maksusta.
  • Jos olet menossa tunnistautumaan palvelupisteeseen tai edustustoon, tallenna maksukuitti ja näytä se virkailijalle.

Korjaamme ongelmaa. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa.

Käyttökatkot

Enter Finland -verkkopalvelussa on joskus käyttökatkoja, jolloin et välttämättä voi kirjautua palveluun. Käyttökatkoista tiedotetaan aina Enter Finland -verkkopalvelun etusivulla.

Enter Finlandin käyttökatko kestää tavallisesti 2-4 tuntia. Vain erittäin harvoin käyttökatko voi kestää yli 24 tuntia.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa Maahanmuuttovirastolle, jos et pääse kirjautumaan Enter Finlandiin. Kirjautumista koskeva ongelma ei siis edellytä sinulta mitään toimenpiteitä. 

Toimi näin, jos Enter Finlandissa on käyttökatko:

1. Odota, että voit kirjautua palveluun uudestaan

Kun käyttökatko on ohi, poistamme katkoa koskevan tiedotteen Enter Finlandin etusivulta. 

2. Jos et pääse kirjautumaan Enter Finlandiin vielä seuraavana päivänä, lue ohjeet, miten toimia eri tilanteissa:

1. Olet saanut täydennyspyynnön, johon et ole vielä vastannut

  • Odota, että käyttökatko päättyy ja voit taas kirjautua Enter Finlandiin. Vastaa täydennyspyyntöön välittömästi, kun voit taas kirjautua.
  • Jos et ehdi vastaamaan täydennyspyyntöön ennen kuin sen määräpäivä umpeutuu, saat pyynnöstä kaksi viikkoa lisäaikaa vastata täydennyspyyntöön. 
    • Soita Maahanmuuttoviraston neuvontapalveluun ja pyydä lisäaikaa täydennyspyyntöön vastaamiseen. Kerro, ettet ole pystynyt vastaamaan täydennyspyyntöön, koska Enter Finlandissa oli käyttökatko, joka kesti yli päivän. 
    • Kun saat lisäaikaa, voit vastata täydennyspyyntöön 2 viikon kuluessa, vaikka täydennyspyynnön määräpäivä umpeutuisi. Saatat saada edelleen automaattiviestejä, joissa sinua kehotetaan vastaamaan täydennyspyyntöön alkuperäiseen määräpäivään mennessä. Sinun ei tarvitse välittää kyseisistä viesteistä. Automaattiviestien asetukset eivät muutu, vaikka asiakaspalvelu antaisi sinulle lisäaikaa täydennyspyyntöön vastaamiseen.

2. Sinun pitää kiireellisesti lähettää hakemus

  • Odota, että käyttökatko päättyy ja voit taas kirjautua Enter Finlandiin. Lähetä hakemus välittömästi, kun voit taas kirjautua. 

3. Olet saanut päätöksen Enter Finland -palveluun

  • Odota, että käyttökatko päättyy ja voit taas kirjautua Enter Finlandiin. Pystyt lukemaan päätöksen, kun käyttökatko on ohi.