Enter Finland -verkkopalvelu

Palvelun käyttäminen 

Kuinka käytän Enter Finland -palvelua?

Ohjeita palvelun käyttöön löydät Asiointi verkossa -sivulta.

Liitteet 

Liitteeksi voi lisätä vain yhden asiakirjan, mutta minulla on useita tiedostoja samasta asiasta. Kuinka saan liitteeni yhdistettyä yhdeksi kokonaisuudeksi?

Avaa tiedostot esimerkiksi Word-tekstinkäsittelyohjelmassa ja yhdistä ne samaan dokumenttiin. Jos mahdollista, tallenna kokonaisuus PDF-muotoon.

Voit yhdistää samalla tavalla myös kuvia. Jos käytössäsi on kuvankäsittelyohjelma, voit käyttää sitä kuvien yhdistämiseen.
Älä pienennä tiedostojasi liikaa, sillä niistä pitää saada selvää.

Muista aina tietoturva, etenkin jos käytät yleistä tietokonetta tai internetsivujen omia ohjelmia.

Katso myös video: Näin lisäät liitteitä Enter Finland -palvelussa

Yhden liitteen koko saa olla korkeintaan 4 MB ja omat liitteeni ovat tätä suurempia. Miten voin tehdä niistä pienempiä?

Voit pienentää liitteitä, kun skannaat niitä. Valitse skannerista asetuksista resoluutioksi esimerkiksi 150 dpi. Resoluutiolla säädellään sitä, miten tarkkana kuva skannataan.

Jos liite on kuva, voit pienentää sitä avaamalla kuvan oman koneesi kuvankäsittelyohjelmassa. Muuta kuvan kokoa pienemmäksi ja tallenna kuva uudelleen.

Miten voin kiirehtiä hakemuksen käsittelyä?

Lue kiirehtimispyynnöistä migri.fi-verkkosivuiltamme.

Viesti verkkopalvelusta 

Sain Enter Finland -verkkopalvelusta automaattisen viestin. Missä eri tilanteissa palvelu lähettää automaattiviestin, ja voiko ne estää?

Sähköposti-ilmoitus ja tekstiviesti lähetetään, kun 

1) asiassa on tehty täydennyspyyntö, 

2) asiassa on lähetetty päätös palveluun luettavaksi, 

3) lisätieto on otettu vastaan, 

4) vastaus täydennyspyyntöön on otettu vastaan, minkä lisäksi lähetetään 

5) tilannetiedote kolmen viikon (oleskelulupa-asiat) tai kolmen kuukauden (kansalaisuusasiat) välein aina siihen asti, kunnes asia on ratkaistu. 

Automaattiviestejä ei voi kytkeä pois päältä.

En saanut automaattiviestiä verkkopalvelusta, kun minun olisi pitänyt. En esimerkiksi saanut viestiä, kun lähetin vastauksen täydennyspyyntöön. Onko vastaukseni tullut perille?

Jos hakemuksen tapahtumissa näkyy, että vastaus on lähetetty ja  hakemuksen asiakirjoista löytyvät ne asiakirjat, jotka olet lähettänyt, ne ovat varmasti tulleet perille.

Emme voi taata, että automaattiviestit tulevat perille. Suosittelemme aina, että tarkistat itse asian tilan säännöllisesti palvelusta. 

Palvelun toiminta 

Miten voin varmistaa, että Enter Finlandiin lähettämäni selvitys on tullut perille?

Jos hakemuksen tapahtumissa näkyy, että vastaus on lähetetty ja  hakemuksen asiakirjoista löytyvät ne asiakirjat, jotka olet lähettänyt, ne ovat varmasti tulleet perille.

Jos hakemuksen tapahtumissa näkyy, että selvitys on lähetetty, ja jos hakemuksen asiakirjoista löytyvät ne asiakirjat, jotka olet lähettänyt, ne ovat varmasti tulleet perille.

Verkkopalvelun mukaan hakemuksen käsittelyperustetta on muutettu. Mitä se tarkoittaa?

Oikean hakemuslomakkeen valitseminen voi olla vaikeaa. Jos olet hakenut esimerkiksi työntekijän oleskelulupaa, mutta voisitkin saada oleskeluluvan esimerkiksi asiantuntijana, tutkimme hakemuksen sillä perusteella, jolla päätöksen saa nopeammin ja päätös on todennäköisemmin myönteinen. 

Tällainen muutos tehdään vain, jos siitä on hakijalle etua  ja hakemuksen peruste pysyy silti samana (työ, perhe, opiskelu). Esimerkiksi perhesidehakemusta ei koskaan tulkita työlupahakemukseksi. 

Perusteen muuttaminen ei kuitenkaan välity Enter Finlandiin, minkä takia Enter Finlandin hakemustapahtumat ja käsittelyaika-arviot eivät enää pidä täysin paikkansa. Se, onko asiassa tehty päätös, näkyy kuitenkin aina oikein.

Kun jätin hakemukseni, ilmoitin, että työnantajani käyttää työnantajan Enter Finland -palvelua, mutta hän ei voi käyttää sitä. Mitä teen?

Liitä hakemukseesi Lähetä lisätietoa -linkin kautta ne asiakirjat ja tiedot, joita työnantajasi oli tarkoitus toimittaa, esimerkiksi työsopimus tai työnantajan allekirjoittama TEM 0.54-lomake. 

Löydät tarkan luettelon vaadittavista asiakirjoista migri.fi-verkkosivuiltamme tai paperilomakkeen lopusta. Älä lähetä uutta hakemusta!

Miksi en voi muuttaa nimeä ja syntymäaikaa, kun täytän hakemusta?

Nämä tiedot täytetään hakemukseen käyttäjätilisi tietojen perusteella. Annoit tiedot, kun loit  tilin. Jos nimesi on muuttunut, vaihda se ensin Omat tietoni -sivulta, minkä jälkeen aloita hakemuksen täyttäminen uudelleen.

Muista, että voit hakea oleskelulupaa tai EU-rekisteröintiä palvelumme kautta vain itsellesitai huollossasi olevalle lapselle, jolle haetaan pysyvää lupaa tai lupaa perhesiteen perusteella. Työnantaja tai puoliso ei voi panna hakemustasi vireille.