Sähköinen asiointi edellyttää riittävää kielitaitoa ja tietotekniikan osaamista
Lähes kaikki maahanmuuttoon liittyvät hakemus- ja lupa-asiat voi nykyään hoitaa sähköisen Enter Finland -asiointipalvelun avulla. Kun teet hakemuksen sähköisesti, sinun täytyy käydä viranomaisen luona vain tunnistautumassa ja näyttämässä alkuperäiset versiot hakemuksesi liitteinä olevista asiakirjoista.
Enter Finland toimii kuitenkin vain suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, joten sinun on osattava ainakin auttavasti jotakin näistä kielistä, jos haluat asioida kanssamme sähköisesti. Itsepalvelukanavan käyttö edellyttää lisäksi ainakin tietotekniikan perusteiden osaamista.
Jos tietokoneen käyttö ei ole sinulle tuttua, tee hakemus paperilla
Henkilökohtaisen käyttäjätilin perustaminen, tilin suojaaminen salasanalla ja hakemuksen tekeminen sähköisesti on mahdollista vain, jos sinulla on oma sähköpostiosoite ja osaat ainakin perusasiat tietotekniikasta.
Jos teet hakemuksen sähköisesti, myös kaikkien liitteiden tulee olla sähköisessä muodossa, ja sinun on osattava kirjautua myöhemminkin Enter Finland -palveluun, jotta voit seurata asiasi käsittelyä viranomaisessa.
Olemme laatineet ohjeen siitä, miten hakemuksen liitteiksi tulevat asiakirjat muunnetaan sähköiseen muotoon ja miten ne lisätään sähköisen hakemuksen liitteiksi. Vastauksia muihin usein esitettyihin kysymyksiin löytyy palvelun Ohjeet-sivulta, ja palvelu itsekin ohjaa sinua eteenpäin sen jälkeen, kun olet ensin valinnut oikean hakemustyypin.
Jos tietokoneet eivät ole sinulle vanhastaan tuttuja, varminta on kuitenkin tehdä hakemus paperisena, koska kukaan muu ei voi asioida Enter Finland -palvelussa puolestasi.
Jos jätät sähköisen hakemuksen, sitoudut samalla käyttäjätilisi seuraamiseen
Jos hakemus on tehty sähköisesti, myös mahdolliset lisäselvityspyynnöt ja tieto päätöksen valmistumisesta annetaan sinulle tiedoksi henkilökohtaisella käyttäjätililläsi, johon vain sinulla on käyttäjätunnus ja salasana.
Jos saat ulkopuolista apua sähköisen hakemuksen tekemiseen, varmista että auttajasi neuvoo sinua myös siinä, miten palvelua käytetään jatkossa itsenäisesti. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun tiedät, ettet voi myöhemmin saada – ainakaan tältä samalta henkilöltä – apua palvelun käyttämiseen.
Jos sähköisen asiointipalvelun käyttäminen on sinusta vaikeaa, hakemus kannattaa tehdä jo alun perin paperisena. Muuten voit saada hakemukseesi kielteisen päätöksen vain siksi, ettet vastannut lisäselvityspyyntöön ajoissa