Hyppää sisältöön

Maksunpalautus

Hakemuksen käsittelymaksu voidaan palauttaa maksuasetuksen mukaisesti vain seuraavista syistä:

  • maksua on peritty liikaa (asioinnissa tai järjestelmävirheen vuoksi)
  • maksu on peritty aiheetta viranomaisesta johtuvasta syystä
  • olet erehtynyt oikean hakemuksen valinnassa ja maksanut siksi väärän käsittelymaksun 
  • hakemus on jo vireillä ja se on käsittelijän toimesta vaihdettu toiseen
  • hakemus maksettu kaksi kertaa.

Verkossa jätetyn hakemuksen maksu palautetaan, jos peruutat hakemuksen ennen kuin käyt tunnistautumassa.

Voit pyytää maksunpalautusta sähköpostitse osoitteesta esupport@migri.fi tai Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä.

Maksunpalautuspyyntö sähköpostitse

Lähetä maksunpalautuspyyntö osoitteeseen esupport@migri.fi.

Ilmoita sähköpostiviestissä seuraavat asiat:

  • Kenen hakemusta palautuspyyntö koskee.
  • Palautusta koskevan asiakkaan asiakasnumero, jos sellainen on.
  • Palautusta koskevan asiakkaan täydellinen nimi.
  • Mitä hakemusta palautus koskee.
  • Palautukseen liittyvä diaarinumero, jos sellainen on.
  • Liitä kuitti palautettavasta maksusta tai maksutiedot verkkopankin tiliotteelta. 
  • Jos hakemus on maksettu kaksi kertaa, liitä kuitti kummastakin maksusta.
  • Palautettava summa
  • Maksupäivä
  • Maksajan nimi sekä yksilöivä tieto kuten tilausnumero tai viitenumero. 
  • Huomaa, että Enter Finlandin kautta tehdyt hakemusmaksut palautetaan ensisijaisesti alkuperäisen maksutavan mukaisesti. 
  • Muut kuin Enter Finlandin kautta tehdyt hakemusmaksut palautetaan pankkitilille. Ilmoita pankkitili, jonne maksu palautetaan: tilinhaltijan nimi ja tilinumero IBAN-muodossa. Jos pankkitili ei ole suomalaisessa pankissa, ilmoita myös tilinhaltijan kotiosoite sekä pankin BIC/SWIFT-koodi.

Maksunpalautuksessa kestää yleensä noin 2–3 kuukautta. Palautuksen käsittely viivästyy, jos joudumme pyytämään lisätietoja, joten ilmoita kaikki pyydetyt tiedot mahdollisimman tarkasti. Ilmoitamme sinulle, kun maksu on palautettu.

Maksunpalautus Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä 

Voimme palauttaa käsittelymaksuja palvelupisteissämme vain seuraavissa tapauksissa.

  • Sinulla tai henkilöllä, jolle haluat palautuksen maksettavan, on pankki- tai luottokortti maksun palauttamista varten. Kortin tulee olla sama, jolla maksu on suoritettu. 
  • Hakemuksesi asiatyyppi on muuttunut käsittelyn aikana, jolloin sinulle palautetaan käsittelymaksujen välinen erotus.

Maksu palautetaan vain pankki- tai luottokortille